مالیات پزشکان

رایان محاسبان

مالیات پزشکان

مالیات پزشکان با توجه به اینکه چه نوع فعالیتی در کجا انجام میدهند، متفاوت است. ممکن است در بیمارستان استخدام شده باشد که مالیات بر حقوق به آن پزشک تعلق میگیرد و ممکن است مطب شخصی داشته باشد که باید همانند دیگر کسب و کار ها طبق گروه بندی مالیاتی ، مالیات بر درآمد خود را محاسبه و پرداخت نماید.

در سالهای گذشته برای نداشتن دستگاه کارتخوان و سایر موضوعات مشکلاتی برای پزشکان عزیز بوجود آمده بود که این امر توسط سازمان امور مالیاتی کنترل شده و همچنین برای متخلفان احتمالی جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است. در این بخش به بررسی کامل مالیات پزشکان پرداخته و تمامی جزئیات اعم از نحوه محاسبه ، نرخ های متفاوت ، معافیت های مالیاتی  و … را برای شما شرح میدهیم.

طبق قانون کلیه پزشکان مکلف به استفاده از پایانه های فروشگاهی و دستگاه کارتخوان هستند که در صورت عدم انجام این تکلیف مالیاتی پزشکان جریمه هایی خواهد داشت که در این مقاله دفتر خدمات مالیاتی این شرکت سوالات زیر را گردآوری کرده و در این مطلب به صورت شفاف پاسخ میدهد تا گره گشای پزشکان زحمکش باشد.

مالیات پزشکان چند درصد است؟

مالیات پزشکان نسبت به درآمد مشمول مالیات به صورت پلکانی می باشد. برای در آمد تا 200 میلیون تومان 15 درصد، از 200 تا 400 میلیون معادل 20 درصد نسبت به مازاد و از 400 میلیون به بالا معادل 25 درصد نسبت به مازاد محاسبه میشود.

با توجه به نوع فعالیت هر پزشک، انواع مالیات برای آنها وجود دارد و نرخ آنها نیز متفاوت است.

آیا پزشکان باید مالیات بپردازند؟

با توجه به قانون مالیات های مستقیم در ایران تمامی مشاغلی که درآمد کسب میکنند، مشمول پرداخت مالیات هستند و پزشکان نیز جزو این مشاغل هستند.

نحوه محاسبه مالیات پزشکان به چه صورتی است؟

مالیات پزشکان بستگی به نوع فعالیت، مکان فعالیت و میزان فعالیت دارد و سازمان امور مالیاتی برای هر نوع ، مالیات خاصی در نظر گرفته است. که در این مطلب کامل توضیح داده شده است.

مالیات پزشکان و دندانپزشکان چگونه محاسبه می شود؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم با توجه به مستقل بودن و یا قراردادی بودن پزشکان و دندانپزشکان، میزان مالیات آنها متفاوت خواهد بود.

کدام پزشکان مشمول مالیات بر درآمد حقوق هستند؟

پزشکانی که در مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها به عنوان پزشک استخدامی و به اصطلاح حقوق بگیر فعالیت کنند، برای آنها مالیات بر درآمد حقوق در نظر گرفته میشود.

تکالیف مالیاتی پزشکان چیست؟

پزشکان سالانه ملزم هستند همانند کسب و کار های دیگر اظهارنامه مالیاتی تهیه کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. همچنین در طول سال باید گزارش های فصلی برای مشخص شدن میزان عملکرد خود در سامانه مربوطه ارائه دهند و مالیات های متعلقه را پرداخت کنند.

آیا استفاده از دستگاه كارتخوان برای پزشكان اجباری است؟

با توجه به قوانینی که در سال 98 تصویب شد، تمامی مشاغل در حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و سایر واحدهای مشابه که مجوز فعالیت دارند، ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی هستند.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان به چه صورت است؟

در ماده 93 قانون مالیات های مستقیم ، پزشکان ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی شده اند و هر ساله باید با ثبت اطلاعات مالی شفاف و دقیق در اظهار نامه، آنرا در سامانه مربوطه بارگذاری کنند و در مهلت مقرر مالیات مشخص شده را پرداخت کنند.

معافیت مالیات بر حقوق پزشکان استخدام شده به چه صورت است؟

اگر درآمد پزشکان استخدامی در سال 1402 تا 120 میلیون تومان باشد، معاف از مالیات بر درآمد حقوق میباشند.

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان چگونه است؟

پزشکانی که در مراکز درمانی فعالیت میکنند، مراکز درمانی وظیفه دارد طبق قانون به میزان 10 درصد از دستمزد پزشکان را به عنوان مالیات تکلیفی کسر کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. همچنین این مالیات تکلیفی برای پزشکان قراردادی نیز میباشد و آنها نیز 10 درصد از درآمد خود از همکاری با مراکز درمانی را باید به این موضوع اختصاص دهند.

مالیات پزشکان چیست

پزشکان با توجه به اینکه مانند شغل های دیگر کسب درآمد میکنند، مشمول مالیات بر درآمد هستند و باید مالیات مربوطه را با نرخ مشخص پرداخت کنند. در واقع به مالیات وضع شده از انواع مختلف برای مشاغل و شاخه های مختلف پزشکی را بطور کلی مالیات پزشکان می نامند. با توجه به اینکه هر پزشکی میتواند هم مستقل کار کند، هم در درمانگاه یا مطب دیگران مشغول به کار شود و هم در روش های مختلف شغل خود را ادامه دهد، سازمان امور مالیاتی برای هر کدام از این انواع مالیات خاصی در نظر گرفته است که در ادامه به بررسی و شرح کامل این موضوع میپردازیم.

همه پزشکان مکلف هستند در نظام مالیاتی ثبت نام کنند و برای اینکه بتوانند از معافیت های مالیاتی پزشکان استفاده کنند باید مهم ترین تکلیف یعنی اظهارنامه خود را ارسال کنند و در صورت عدم ارسال شامل جریمه می شوند. در حوزه مالیات پزشکان باتوجه به درآمد در 3 دسته قرار میگیرند:

1. مالیات بردرآمد مشاغل برای پزشکانی که دارای مطب و یا کلینیک شخصی هستند.

2. مالیات بر درآمد حقوق مربوط به پزشکانی که از بیمارستان دولتی یا خصوصی حقوق دریافت می کنند.

3. در آمد از قرارداد های معرفی بیمار و قرارداد های مشارکتی

نحوه محاسبه مالیات پزشکان

نحوه محاسبه مالیات پزشکان

همانطور که گفته شد پزشکان با توجه به نحوه فعالیت خودشان، مالیات های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته میشود نحوه محاسبه مالیات پزشکان مختلف نرخ ثابتی ندارد.در واقع درصد مالیات پزشکان با توجه به نوع فعالیت آنها مشخص میشود. در جدول زیر مالیات حقوق پزشک های استخدام شده درج شده است:

از مبلغ ریالتا مبلغ ریالمیزان مالیات نسبت به مازاد
1100/000/000معاف از مالیات
100/000/000140/000/00010 درصد
140/000/000230/000/00015 درصد
230/000/00340/000/00020 درصد
340/000/000به بالا30 درصد
جدول مالیات بر درآمد حقوق پزشکان

مالیات پزشک مستقل

طبق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم افرادی که کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند ، باید با توجه به گروه بندی مشاغلی که سازمان امور مالیاتی انجام داده است، مالیات پرداخت کنند. بر این اساس پزشکانی که بصورت مستقل فعالیت میکنند ، یک نوع کسب و کار کاملا جدا از شرکت ها میباشد و باید با توجه به میزان درآمد آنها و شرایط موجود، گروه مالیاتی مشخص شده و مالیات مربوطه پرداخت شود که به آن مالیات مطب پزشک نیز میگویند. عموما پزشکان با توجه به درآمدی که دارند، بین گروه اول و دوم قرار میگیرند و باید اظهارنامه مالیاتی مربوطه را نیز بصورت دقیق در سامانه مالیاتی بارگذاری کنند.

یک نکته جالب اینکه به محض ایجاد کسب و کار و تشکیل پرونده مالیاتی پزشک ، در دو سال اول جزو گروه سوم مالیاتی قرار میگیرند و باید تکالیف مربوط به این گروه را انجام دهند که نسبت به گروه اول و دوم بسیار آسان تر است.

مالیات پزشک مستقل

پزشکان گروه اول و دوم باید فاکتور صادر کنند و طبق رای دیوان عدالت اداری پزشکان گروه اول باید برای دور ماندن از جریمه، صورت معاملات فصلی خود را نیز تا مهلت مقرر به سامانه امور مالیاتی ارسال کنند.

اگر پزشکی در موسسات نگهداری از معلولین ذهنی حرکتی فعالیت میکند، تنها مشمول مالیات بر حقوق است و هیچ گونه مالیات بر درآمد پرداخت نخواهد کرد.

پزشکانی که هم در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار هستند و هم مطب شخصی دارند، از حقوق دریافتی بیمارستان باید مالیات بر حقوق و بیمه پرداخت کنند و همچنین برای مطب خود هم باید با توجه به میزان عملکرد و فعالیت مانند کسب و کارهای دیگر ، مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

مالیات پزشکان استخدامی در مراکز درمانی

نرخ مالیات بردرآمد پزشکان

پزشکانی که در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها استخدام شده اند و مشغول بکار شده اند، به هیچ عنوان مالیات بر درآمد پرداخت نمیکنند و نیاز نیست که اظهارنامه مالیاتی پر کنند. این پزشکان ، تنها مالیات حقوق و مالیات بیمه را پرداخت میکنند که آنرا هم سازمان و مراکز درمانی مربوطه خودکار از حقوق کسر کرده و پرداخت میکند.

در واقع تنها مالیات پرداختی افراد استخدام شده در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، مالیات حقوق و بیمه است که بطور خودکار مراکز درمانی اینکار را انجام میدهد و نیاز نیست پزشکان کاری انجام دهند.

مالیات پزشکان تحت قرارداد با مراکز درمانی

عموما پزشکانی که در بیمارستان ها فعالیت میکنند و در آنجا استخدام نیستند، به عنوان پزشکان قراردادی شناخته میشوند که این قرار داد میتواند به صورت مشارکتی و یا غیرمشارکتی باشد.

اگر بصورت مشارکتی باشند، هم مراکز درمانی و هم پزشک تحت قرارداد باید درآمد مربوطه را در سامانه مودیان بصورت دقیق اعلام کنند. این گزارش ، گزارش صورت وضعیت فصلی یا همان گزارش معاملات فصلی است که تا یک ماه و نیم فرصت ارسال اطلاعات دقیق پس از پایان هر فصل برای آنها وجود دارد. در صورتیکه این کار در زمان مقرر انجام نشود، به میزان 1 درصد از درآمد کل جریمه مالیاتی بر آنها اعمال میشود.

همچنین مراکز درمانی موظف اند مالیاتی را با عنوان مالیات تکلیفی پزشکان از سوی پزشکان تحت قرارداد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. طبق قانون بودجه ،مراکز درمانی  10 درصد از درآمد پزشکان حتی اگر از وجه پرداختی به پزشک کسر نکرده باشند، باید به سازمان امور مالیاتی با عنوان مالیات تکلیفی پزشکان پرداخت کنند و در سامانه مودیان در بخش مالیات تکلیفی ثبت شود.

اگر فعالیت پزشکان در مراکز درمانی بصورت غیر مشارکتی باشد و پزشکان بر اساس خدماتی که ارائه میدهند ، یک مبلغی را دریافت کنند باید هر دو یعنی مرکز درمانی و پزشک این وجه را جزو درآمد خود محاسبه کرده و بر اساس قوانین مالیات بر درآمد ، مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

همانند قرارداد مشارکتی، در این مورد هم مراکز درمانی باید از وجه پرداختی به پزشک 10 درصد کسر کرده و آن را با عنوان مالیات تکلیفی در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان ثبت کنند و به حساب اداره امور مالیاتی پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان با قوانین مالیاتی پزشکان هیچ تفاوتی ندارد زیرا دندانپزشکان در دسته مشاغل پزشکی قرار میگیرند و حتی معافیت ها و جریمه های مالیاتی آنها نیز یکسان است.

معافیت های مالیاتی پزشکان

معافیت‌های مالیاتی پزشکان در ایران وابسته به نوع همکاری آنان با مراکز درمانی تعیین می‌شود. در صورتی که پزشک با مراکز درمانی بخش خصوصی قرارداد استخدامی ببندد و درآمد حقوقی‌اش جهت سال 1402 سالانه تا سقف 1.200.000.000 ریال باشد، از پرداخت مالیات حقوق معاف خواهد بود. اما اگر درآمد او بیشتر از این سقف باشد، باید مالیات حقوق را بر اساس درآمد مازاد پرداخت نماید.

معافیت های مالیاتی پزشکان

پزشکانی که با مراکز درمانی دولتی قرارداد استخدامی منعقد کرده و خدمات درمانی در مناطق محروم ارائه دهند، تا 50٪ از مالیات سالانه به آن‌ها بخشوده می‌شود. همچنین، پزشکان تحت استخدام نیروهای مسلح نظامی یا انتظامی به طور کلی از پرداخت مالیات حقوق معاف خواهند بود.

در صورتی که پزشک قرارداد استخدامی با مراکز درمانی منعقد نکند و به عنوان پزشک قراردادی با حق الزحمه فعالیت کند، می‌تواند با ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل و نصب سامانه صندوق فروشگاهی تا پایان خرداد ماه سال بعد، از معافیت مالیات سالانه به مبلغ 360.000.000 ریال بهره‌مند شود.

لازم به ذکر است که هر شخص حقیقی حداکثر می‌تواند از یک معافیت مالیاتی در سال بهره‌مند شود. به عبارت دیگر، حتی اگر پزشک چند واحد شغلی و محل کسب و کار داشته باشد، در هر سال فقط می‌تواند از یک معافیت مالیاتی بهره‌مند شود.

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان در ایران بستگی به نوع همکاری آن‌ها با مراکز درمانی دارد. پزشکان استخدامی و پزشکانی که با بیمارستان‌ها و مراکز مشارکتی یا غیرمشارکتی همکاری دارند، باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان مالیاتی ارسال کنند. سپس با بررسی اسناد و مدارک، مالیات بر مبالغی از درآمد سالیانه پزشکان که اعلام شده و مدارک مربوطه ارائه شده‌اند، معافیت مالیاتی اعطا می‌شود. درصورتی‌که درآمد پزشکان از سقف معافیت بالاتر باشد، مالیات بر مبالغ بیشتر از آن درخواست می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان بر اساس مقدار درآمد سالیانه تعیین می‌شود. به طور خاص، درآمد تا 500 میلیون ریال با نرخ 15٪ مالیات ، درآمد بین 500 میلیون تا 1 میلیارد ریال با نرخ 20٪ مالیات و درآمد بیشتر از 1 میلیارد ریال با نرخ 25٪ مالیات محاسبه خواهد شد. پزشکان موظف به پرداخت مالیات بر اساس این نرخ‌ها به تناسب درآمد حاصل از فعالیت حرفه‌ای خود می‌باشند.

الزام استفاده از دستگاه کارتخوان برای پزشکان

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال 1397، نمایندگان به بررسی لایحه بودجه کشور در سال 98 پرداختند و بندهای الحاقی یک و دو از تبصره 6 تصویب شدند که تدابیری را برای ارتقاء نظام مالیاتی و افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی اتخاذ نمودند.

بر اساس این تصمیم، تمامی صاحبان مشاغل در حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و سایر واحدهای مشابه که مجوز فعالیت دارند، الزام به استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در مطب به منظور ثبت تراکنش‌های مالی خود شدند.

تصمیم به الزام استفاده از دستگاه کارتخوان برای پزشکان به منظور ثبت الکترونیکی تراکنش‌های مالی از سوی مجلس، به منظور بهبود نظام مالیاتی کشور و افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی اتخاذ گردیده است. این تدابیر نه تنها به کاهش نقدینگی و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی کمک می‌کند، بلکه اطلاعات دقیقتری را به ارگان‌های مربوطه در خصوص تراکنش‌های مالی پزشکان ارائه می‌دهد.

در صورت عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارتخوان چه اتفاقی می افتد؟

اگر با بررسی های انجام شده توسط مامورین و بازرسین امور مالیاتی مشخص شود که پزشک در مطب خود از پایانه های فروشگاهی استفاده نکرده و کاملا این قانون را زیر پا گذاشته است، اول از همه اگر در سال گذشته جریمه ای داشته باشد غیر قابل بخشش خواهد شد و اگر معافیت های مالیاتی داشته باشد تمام بدون اثر خواهد بود. همچنین طبق قانون مشمول 10 درصد جریمه بر فروش کل یا همان درآمد کل خواهد شد و 50 درصد از این جریمه هم غیرقابل بخشش خواهد بود.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

اظهارنامه مالیاتی پزشکان یک وظیفه مهم در حوزه مالیات است که به منظور تعیین میزان مالیات مورد نیاز برای مشاغل پزشکی اجرا می‌شود. این وظیفه شامل ارائه گزارش فعالیت توسط افراد حقیقی در زمان مقرر می‌شود، که توسط ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده است.

صاحبان بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و پزشکان دارای مطب مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سالیانه خود هستند. این گزارش باید حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد ارائه شده و مالیات مرتبط با آن باید پرداخت شود.

یک نکته مهم این است که اگر پزشکان به عنوان شخص حقوقی فعالیت داشته باشند، مهلت ارائه گزارش مالیاتی اشخاص حقوقی و پرداخت مالیات مربوط به آنها حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی آنان است، که معمولاً در تاریخ 31 تیر ماه سال بعد اعلام می‌شود. این اقدامات به منظور سهولت نظارت و تاکید بر شفافیت در امور مالیاتی پزشکان انجام شده است و پزشکان باید تا مهلت مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کرده به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

در صورتی که اظهارنامه مالیاتی پزشکان تا موعد مشخص شده ارسال نشود، جریمه کتمان درآمد به آنها تعلق خواهد گرفت و به نوعی جرم محسوب میشود.

معرفی خدمات مشاوره مالیاتی پزشکان

برای اینکه پزشکان درگیر پروسه‌های اداری بسیار طولانی پرداخت مالیات نشوند، عموما افرادی را برای انجام خدمات مالیاتی پزشکی خود استخدام می‌کنند و یا با یک شرکت خدمات مالیاتی قرارداد می‌بندند. استخدام یک فرد برای انجام خدمات مالیاتی پزشکان، گاهی توجیح ندارد و یا دشوار میباشد.

زیرا استخدام افراد مجرب و ماهر در حوزه پرداخت مالیات ، هزینه‌بر بوده و گاهی باید دستمزدی بسیار زیاد به آن‌ها پرداخت. به همین دلیل است که پزشکان قبل از هرگونه اقدام برای عقد قرارداد یا استخدام افراد، به مشاوره مالیاتی پزشکان نیاز دارند.

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که کلینیک پزشکی اصلا نیازی به استخدام یک شخص ندارد و میتواند از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کند و با پرداخت مبلغی کم به جای استخدام یک شخص کل پروسه را ساده سازی نماید.ما به شما کمک میکنیم تا برای امور مالیاتی خود بهتر برنامه‌ریزی کنید.

وظایف مشاور مالیاتی پزشکان

همان طور که ذکر شد، مالیات تمام کسب‌وکارها در کشور، قوانین و مقررات مختلفی دارند که باعث وجود ابهامات فراوانی برای پرداخت آن شده است. پزشکان نیز مانند تمام افراد دیگر باید طبق درآمدی که در سال اخیر در کشور ایران کسب کرده‌اند، مبلغی را به دولت بپردازند.

اما نحوه محاسبه و پروسه پرداخت مالیات پزشکان به هیچ عنوان مشابه باقی کسب‌وکارها نیست. با توجه به اینکه پرداخت مالیات بسیار پیچیده است و شما به تنهایی و بدون تجربه کافی، نمی‌توانید آن را بپردازید، قطعا مشاوره نیازی اساسی برای شما است.

البته باید در نظر داشت که نمی‌توان مشاوره را با هر کارشناسی برگزار کرد. زیرا موضوع پزشکان،شامل قوانین متفاوتی می‌شود و هیچ تشابهی بین مالیات پزشک و مالیات یک تولیدکننده وجود ندارد. به همین دلیل باید توجه کنید که کارشناس مشاور دارای اطلاعات و تجربه کافی از پروسه پرداخت مالیات پزشکان باشد تا بتواند شما را به بهترین نحو راهنمایی کند. برای اینکه از اطلاعات و تجربه کافی کارشناس مشاور اطمینان داشته باشید، بهتر است شرکت خدماتی معتبری را برای برگزاری این جلسه مشاوره برگزینید.

برای دریافت مشاوره تلفنی به صورت رایگان از با شماره 02128426733 تماس بگیرید.

بهترین شرکت مشاوره مالیاتی پزشکان

اگر به دنبال یک شرکت حسابداری معتبر و معتمد هستید تا از مشاوره کارشناسان متخصص آن بهره‌مند شوید، رایان محاسبان برترین شرکت فعال در ایران است.  در حال حاضر، بزرگ‌ترین و ماهرترین تیم خدمات و مشاوره در کشور به شمار می‌رود که توانسته‌ کیفیت خدمات و مهارت بالای خود را در این حوزه به همگان اثبات کند.

ما برترین شرکت مشاوره مالیاتی پزشکان در ایران است که می‌توانید بیابید. اگر پزشک هستید و می‌خواهید مالیات خود را به بهترین نحو و در سریع‌ترین زمان بپردازید، می‌توانید با شرکت رایان محاسبان تماس بگیرید.

مهم‌ترین ویژگی‌ های مشاور مالیاتی پزشکان

داشتن برخی معیارهای سخت‌گیرانه و هوشمندانه در انتخاب مشاور مالیاتی پزشکان، باعث می‌شود بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. به همین دلیل باید برخی ویژگی‌های برجسته یک مشاوره خوب در حوزه پرداخت مالیات پزشکان را بدانید و آن‌ها را همواره در ذهن داشته باشید. با توجه به مشکلات خودتان و انتظاراتی که از مشاور دارید، برخی از این معیارها را در انتخاب مشاور به کار بگیرید. برخی از این ویژگی‌ها را برایتان شرح می‌دهیم:

مشاور مالیاتی پزشکان

1- آگاهی از قوانین و مقررات به‌روز کشور

جالب است بدانید اداره مالیاتی ایران، تمام قوانین و مقررات پرداخت مالیات کشور را سالانه عوض می‌کند و آن را به صورت کامل با وضعیت بازار تطابق می‌دهد. به همین دلیل مشاور مالیاتی باید کاملا از قوانین و مقررات اداره مالیاتی آگاهی داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو و با جدیدترین شیوه‌ها، افراد را راهنمایی کند.

2- تجربه بالا

این نکته را فراموش نکنید که فقط فردی می‌تواند به شما در انجام کاری مشاوره دهد که خودش در آن کار تجربه کافی داشته باشید. به همین دلیل است که همواره به افراد توصیه می‌کنیم نزد مشاورانی بروند که تجربه بالایی در این حوزه داشته باشد؛ زیرا هیچ چیزی جز تجربه برای رفع مشکلات پروسه مالیات پزشکان نیاز نیست.

3- صداقت

جلسه مشاوره برای پرداخت مالیات، جلسه‌ای بسیار جدی است که باید به دور از هرگونه اغراق و تعارفات باشد. زیرا نداشتن صداقت در این جلسه باعث می‌شود هیچ‌کدام از این ابهامات رفع نشوند و در نتیجه، یک جلسه مشاوره ناموفق رقم بخورد. به همین دلیل بهتر است همواره داشتن صداقت را یک معیار مهم برای انتخاب مشاور مالیاتی پزشکان قرار دهید.

4 – ارائه اطلاعات کافی

مشاورانی که در جلسات مشاوره، اطلاعاتی ناکافی به افراد می‌دهند و آن‌ها را گمراه می‌کنند، قابل اعتماد نیستند. شما باید توجه داشته باشید که پس از جلسه مشاوره مالیاتی پزشکان ، باید تمام ابهامات و سوالاتتان برطرف شود. به همین منظور، باید مشاوری را انتخاب کنید که اطلاعاتی کافی و مفید در اختیار شما قرار دهد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه امروزه اکثر کسب وکارها در کشور مشمول پرداخت مالیات هستند، پزشکان نیز باید با توجه به فعالیتی که انجام میدهند، به روش ها و نرخ های مختلفی که در بالا اعلام شد، مالیات پرداخت کنند.

مجموعه رایان محاسبان با تجربه بیش از ۲۲ سال ارائه خدمات امور مالیاتی و حسابداری به مشتریان، یکی از معتبرترین و قدیمی ترین مراکز مورد مراجعه پزشکان است. درصورتیکه پزشک هستید و میخواهید امور مالیاتی خود رو برون سپاری کنید، کافیست با مجموعه رایان محاسبان ارتباط برقرار کرده تا در کمترین زمان ممکن امور مالیاتی شما را با بالاترین کیفیت انجام دهند. طبق قرارداد این مجموعه تضمین صحت انجام کار را به شما میدهد و با خیال راحت میتوانید به کارهای دیگر خود بپردازید.

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

پزشکانی که بصورت قراردادی با مراکز درمانی همکاری میکنند ، 10 درصد از درآمد آنها به عنوان مالیات تکلیفی محاسبه شده به حساب سازمان امور مالیاتی واریز میشود.

جریمه عدم استفاده از کارتخوان برای پزشکان چیست؟

در صورتیکه مشخص شود پزشک از پایانه های فروشگاهی استفاده نکرده است، طبق قانون تمامی معافیت های مالیاتی از بین رفته ، جریمه های سال های قبل غیرقابل بخشش شده و همچنین مشمول جریمه 10 درصدی بر روی کل فروش یکسال میشود که همان جریمه بر درآمد یکسال است.

آیا پزشکان مشمول صورت معاملات فصلی هستند؟

درصورتی که اشخاص در گروه اول مشاغل قرار گرفته باشند، مشمول همه تکالیف مالیاتی منجمله صورت معاملات فصلی نیز می باشند.

آیا پزشکان می بایست فاکتور صادر نمایند؟

طبق قانون مالیات های مستقیم فقط پزشکان گروه اول و دوم مالیاتی می بایست فاکتور یا قرارداد صادر نمایند

آیا پزشکان باید مالیات بپردازند؟

با توجه به قانون مالیات های مستقیم در ایران تمامی مشاغلی که درآمد کسب میکنند، مشمول پرداخت مالیات هستند و پزشکان نیز جزو این مشاغل هستند.

نحوه محاسبه مالیات پزشکان به چه صورتی است؟

مالیات پزشکان بستگی به نوع فعالیت، مکان فعالیت و میزان فعالیت دارد و سازمان امور مالیاتی برای هر نوع ، مالیات خاصی در نظر گرفته است. که در این مطلب کامل توضیح داده شده است.

مالیات پزشکان و دندانپزشکان چگونه محاسبه می شود؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم با توجه به مستقل بودن و یا قراردادی بودن پزشکان و دندانپزشکان، میزان مالیات آنها متفاوت خواهد بود.

کدام پزشکان مشمول مالیات بر درآمد حقوق هستند؟

پزشکانی که در مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها به عنوان پزشک استخدامی و به اصطلاح حقوق بگیر فعالیت کنند، برای آنها مالیات بر درآمد حقوق در نظر گرفته میشود.

تکالیف مالیاتی پزشکان چیست؟

پزشکان سالانه ملزم هستند همانند کسب و کار های دیگر اظهارنامه مالیاتی تهیه کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. همچنین در طول سال باید گزارش های فصلی برای مشخص شدن میزان عملکرد خود در سامانه مربوطه ارائه دهند و مالیات های متعلقه را پرداخت کنند.

آیا استفاده از دستگاه كارتخوان برای پزشكان اجباری است؟

با توجه به قوانینی که در سال 98 تصویب شد، تمامی مشاغل در حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و سایر واحدهای مشابه که مجوز فعالیت دارند، ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی هستند.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان به چه صورت است؟

در ماده 93 قانون مالیات های مستقیم ، پزشکان ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی شده اند و هر ساله باید با ثبت اطلاعات مالی شفاف و دقیق در اظهار نامه، آنرا در سامانه مربوطه بارگذاری کنند و در مهلت مقرر مالیات مشخص شده را پرداخت کنند.

معافیت مالیات بر حقوق پزشکان استخدام شده به چه صورت است؟

اگر درآمد پزشکان استخدامی در سال 1402 تا 120 میلیون تومان باشد، معاف از مالیات بر درآمد حقوق میباشند.

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان چگونه است؟

پزشکانی که در مراکز درمانی فعالیت میکنند، مراکز درمانی وظیفه دارد طبق قانون به میزان 10 درصد از دستمزد پزشکان را به عنوان مالیات تکلیفی کسر کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. همچنین این مالیات تکلیفی برای پزشکان قراردادی نیز میباشد و آنها نیز 10 درصد از درآمد خود از همکاری با مراکز درمانی را باید به این موضوع اختصاص دهند.

مالیات پزشکان چیست

پزشکان با توجه به اینکه مانند شغل های دیگر کسب درآمد میکنند، مشمول مالیات بر درآمد هستند و باید مالیات مربوطه را با نرخ مشخص پرداخت کنند. در واقع به مالیات وضع شده از انواع مختلف برای مشاغل و شاخه های مختلف پزشکی را بطور کلی مالیات پزشکان می نامند. با توجه به اینکه هر پزشکی میتواند هم مستقل کار کند، هم در درمانگاه یا مطب دیگران مشغول به کار شود و هم در روش های مختلف شغل خود را ادامه دهد، سازمان امور مالیاتی برای هر کدام از این انواع مالیات خاصی در نظر گرفته است که در ادامه به بررسی و شرح کامل این موضوع میپردازیم.

همه پزشکان مکلف هستند در نظام مالیاتی ثبت نام کنند و برای اینکه بتوانند از معافیت های مالیاتی پزشکان استفاده کنند باید مهم ترین تکلیف یعنی اظهارنامه خود را ارسال کنند و در صورت عدم ارسال شامل جریمه می شوند. در حوزه مالیات پزشکان باتوجه به درآمد در 3 دسته قرار میگیرند:

1. مالیات بردرآمد مشاغل برای پزشکانی که دارای مطب و یا کلینیک شخصی هستند.

2. مالیات بر درآمد حقوق مربوط به پزشکانی که از بیمارستان دولتی یا خصوصی حقوق دریافت می کنند.

3. در آمد از قرارداد های معرفی بیمار و قرارداد های مشارکتی

نحوه محاسبه مالیات پزشکان

نحوه محاسبه مالیات پزشکان

همانطور که گفته شد پزشکان با توجه به نحوه فعالیت خودشان، مالیات های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته میشود نحوه محاسبه مالیات پزشکان مختلف نرخ ثابتی ندارد.در واقع درصد مالیات پزشکان با توجه به نوع فعالیت آنها مشخص میشود.

مالیات پزشک مستقل

طبق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم افرادی که کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند ، باید با توجه به گروه بندی مشاغلی که سازمان امور مالیاتی انجام داده است، مالیات پرداخت کنند. بر این اساس پزشکانی که بصورت مستقل فعالیت میکنند ، یک نوع کسب و کار کاملا جدا از شرکت ها میباشد و باید با توجه به میزان درآمد آنها و شرایط موجود، گروه مالیاتی مشخص شده و مالیات مربوطه پرداخت شود که به آن مالیات مطب پزشک نیز میگویند. عموما پزشکان با توجه به درآمدی که دارند، بین گروه اول و دوم قرار میگیرند و باید اظهارنامه مالیاتی مربوطه را نیز بصورت دقیق در سامانه مالیاتی بارگذاری کنند.

یک نکته جالب اینکه به محض ایجاد کسب و کار و تشکیل پرونده مالیاتی پزشک ، در دو سال اول جزو گروه سوم مالیاتی قرار میگیرند و باید تکالیف مربوط به این گروه را انجام دهند که نسبت به گروه اول و دوم بسیار آسان تر است.

مالیات پزشک مستقل

پزشکان گروه اول و دوم باید فاکتور صادر کنند و طبق رای دیوان عدالت اداری پزشکان گروه اول باید برای دور ماندن از جریمه، صورت معاملات فصلی خود را نیز تا مهلت مقرر به سامانه امور مالیاتی ارسال کنند.

اگر پزشکی در موسسات نگهداری از معلولین ذهنی حرکتی فعالیت میکند، تنها مشمول مالیات بر حقوق است و هیچ گونه مالیات بر درآمد پرداخت نخواهد کرد.

پزشکانی که هم در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار هستند و هم مطب شخصی دارند، از حقوق دریافتی بیمارستان باید مالیات بر حقوق و بیمه پرداخت کنند و همچنین برای مطب خود هم باید با توجه به میزان عملکرد و فعالیت مانند کسب و کارهای دیگر ، مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

مالیات پزشکان استخدامی در مراکز درمانی

نرخ مالیات بردرآمد پزشکان

پزشکانی که در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها استخدام شده اند و مشغول بکار شده اند، به هیچ عنوان مالیات بر درآمد پرداخت نمیکنند و نیاز نیست که اظهارنامه مالیاتی پر کنند. این پزشکان ، تنها مالیات حقوق و مالیات بیمه را پرداخت میکنند که آنرا هم سازمان و مراکز درمانی مربوطه خودکار از حقوق کسر کرده و پرداخت میکند.

در واقع تنها مالیات پرداختی افراد استخدام شده در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، مالیات حقوق و بیمه است که بطور خودکار مراکز درمانی اینکار را انجام میدهد و نیاز نیست پزشکان کاری انجام دهند.

مالیات پزشکان تحت قرارداد با مراکز درمانی

عموما پزشکانی که در بیمارستان ها فعالیت میکنند و در آنجا استخدام نیستند، به عنوان پزشکان قراردادی شناخته میشوند که این قرار داد میتواند به صورت مشارکتی و یا غیرمشارکتی باشد.

اگر بصورت مشارکتی باشند، هم مراکز درمانی و هم پزشک تحت قرارداد باید درآمد مربوطه را در سامانه مودیان بصورت دقیق اعلام کنند. این گزارش ، گزارش صورت وضعیت فصلی یا همان گزارش معاملات فصلی است که تا یک ماه و نیم فرصت ارسال اطلاعات دقیق پس از پایان هر فصل برای آنها وجود دارد. در صورتیکه این کار در زمان مقرر انجام نشود، به میزان 1 درصد از درآمد کل جریمه مالیاتی بر آنها اعمال میشود.

همچنین مراکز درمانی موظف اند مالیاتی را با عنوان مالیات تکلیفی پزشکان از سوی پزشکان تحت قرارداد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. طبق قانون بودجه ،مراکز درمانی  10 درصد از درآمد پزشکان حتی اگر از وجه پرداختی به پزشک کسر نکرده باشند، باید به سازمان امور مالیاتی با عنوان مالیات تکلیفی پزشکان پرداخت کنند و در سامانه مودیان در بخش مالیات تکلیفی ثبت شود.

اگر فعالیت پزشکان در مراکز درمانی بصورت غیر مشارکتی باشد و پزشکان بر اساس خدماتی که ارائه میدهند ، یک مبلغی را دریافت کنند باید هر دو یعنی مرکز درمانی و پزشک این وجه را جزو درآمد خود محاسبه کرده و بر اساس قوانین مالیات بر درآمد ، مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

همانند قرارداد مشارکتی، در این مورد هم مراکز درمانی باید از وجه پرداختی به پزشک 10 درصد کسر کرده و آن را با عنوان مالیات تکلیفی در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان ثبت کنند و به حساب اداره امور مالیاتی پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان با قوانین مالیاتی پزشکان هیچ تفاوتی ندارد زیرا دندانپزشکان در دسته مشاغل پزشکی قرار میگیرند و حتی معافیت ها و جریمه های مالیاتی آنها نیز یکسان است.

معافیت های مالیاتی پزشکان

معافیت های مالیاتی پزشکان

معافیت‌های مالیاتی پزشکان در ایران وابسته به نوع همکاری آنان با مراکز درمانی تعیین می‌شود. در صورتی که پزشک با مراکز درمانی بخش خصوصی قرارداد استخدامی ببندد و درآمد حقوقی‌اش جهت سال 1402 سالانه تا سقف 1.200.000.000 ریال باشد، از پرداخت مالیات حقوق معاف خواهد بود. اما اگر درآمد او بیشتر از این سقف باشد، باید مالیات حقوق را بر اساس درآمد مازاد پرداخت نماید.

پزشکانی که با مراکز درمانی دولتی قرارداد استخدامی منعقد کرده و خدمات درمانی در مناطق محروم ارائه دهند، تا 50٪ از مالیات سالانه به آن‌ها بخشوده می‌شود. همچنین، پزشکان تحت استخدام نیروهای مسلح نظامی یا انتظامی به طور کلی از پرداخت مالیات حقوق معاف خواهند بود.

در صورتی که پزشک قرارداد استخدامی با مراکز درمانی منعقد نکند و به عنوان پزشک قراردادی با حق الزحمه فعالیت کند، می‌تواند با ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل و نصب سامانه صندوق فروشگاهی تا پایان خرداد ماه سال بعد، از معافیت مالیات سالانه به مبلغ 360.000.000 ریال بهره‌مند شود.

لازم به ذکر است که هر شخص حقیقی حداکثر می‌تواند از یک معافیت مالیاتی در سال بهره‌مند شود. به عبارت دیگر، حتی اگر پزشک چند واحد شغلی و محل کسب و کار داشته باشد، در هر سال فقط می‌تواند از یک معافیت مالیاتی بهره‌مند شود.

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان در ایران بستگی به نوع همکاری آن‌ها با مراکز درمانی دارد. پزشکان استخدامی و پزشکانی که با بیمارستان‌ها و مراکز مشارکتی یا غیرمشارکتی همکاری دارند، باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان مالیاتی ارسال کنند. سپس با بررسی اسناد و مدارک، مالیات بر مبالغی از درآمد سالیانه پزشکان که اعلام شده و مدارک مربوطه ارائه شده‌اند، معافیت مالیاتی اعطا می‌شود. درصورتی‌که درآمد پزشکان از سقف معافیت بالاتر باشد، مالیات بر مبالغ بیشتر از آن درخواست می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان بر اساس مقدار درآمد سالیانه تعیین می‌شود. به طور خاص، درآمد تا 500 میلیون ریال با نرخ 15٪ مالیات ، درآمد بین 500 میلیون تا 1 میلیارد ریال با نرخ 20٪ مالیات و درآمد بیشتر از 1 میلیارد ریال با نرخ 25٪ مالیات محاسبه خواهد شد. پزشکان موظف به پرداخت مالیات بر اساس این نرخ‌ها به تناسب درآمد حاصل از فعالیت حرفه‌ای خود می‌باشند.

الزام استفاده از دستگاه کارتخوان برای پزشکان

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال 1397، نمایندگان به بررسی لایحه بودجه کشور در سال 98 پرداختند و بندهای الحاقی یک و دو از تبصره 6 تصویب شدند که تدابیری را برای ارتقاء نظام مالیاتی و افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی اتخاذ نمودند.

بر اساس این تصمیم، تمامی صاحبان مشاغل در حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و سایر واحدهای مشابه که مجوز فعالیت دارند، الزام به استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در مطب به منظور ثبت تراکنش‌های مالی خود شدند.

تصمیم به الزام استفاده از دستگاه کارتخوان برای پزشکان به منظور ثبت الکترونیکی تراکنش‌های مالی از سوی مجلس، به منظور بهبود نظام مالیاتی کشور و افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی اتخاذ گردیده است. این تدابیر نه تنها به کاهش نقدینگی و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی کمک می‌کند، بلکه اطلاعات دقیقتری را به ارگان‌های مربوطه در خصوص تراکنش‌های مالی پزشکان ارائه می‌دهد.

در صورت عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارتخوان چه اتفاقی می افتد؟

اگر با بررسی های انجام شده توسط مامورین و بازرسین امور مالیاتی مشخص شود که پزشک در مطب خود از پایانه های فروشگاهی استفاده نکرده و کاملا این قانون را زیر پا گذاشته است، اول از همه اگر در سال گذشته جریمه ای داشته باشد غیر قابل بخشش خواهد شد و اگر معافیت های مالیاتی داشته باشد تمام بدون اثر خواهد بود. همچنین طبق قانون مشمول 10 درصد جریمه بر فروش کل یا همان درآمد کل خواهد شد و 50 درصد از این جریمه هم غیرقابل بخشش خواهد بود.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

اظهارنامه مالیاتی پزشکان یک وظیفه مهم در حوزه مالیات است که به منظور تعیین میزان مالیات مورد نیاز برای مشاغل پزشکی اجرا می‌شود. این وظیفه شامل ارائه گزارش فعالیت توسط افراد حقیقی در زمان مقرر می‌شود، که توسط ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده است.

صاحبان بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و پزشکان دارای مطب مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سالیانه خود هستند. این گزارش باید حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد ارائه شده و مالیات مرتبط با آن باید پرداخت شود.

یک نکته مهم این است که اگر پزشکان به عنوان شخص حقوقی فعالیت داشته باشند، مهلت ارائه گزارش مالیاتی اشخاص حقوقی و پرداخت مالیات مربوط به آنها حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی آنان است، که معمولاً در تاریخ 31 تیر ماه سال بعد اعلام می‌شود. این اقدامات به منظور سهولت نظارت و تاکید بر شفافیت در امور مالیاتی پزشکان انجام شده است و پزشکان باید تا مهلت مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کرده به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

در صورتی که اظهارنامه مالیاتی پزشکان تا موعد مشخص شده ارسال نشود، جریمه کتمان درآمد به آنها تعلق خواهد گرفت و به نوعی جرم محسوب میشود.

معرفی خدمات مشاوره مالیاتی پزشکان

برای اینکه پزشکان درگیر پروسه‌های اداری بسیار طولانی پرداخت مالیات نشوند، عموما افرادی را برای انجام خدمات مالیاتی پزشکی خود استخدام می‌کنند و یا با یک شرکت خدمات مالیاتی قرارداد می‌بندند. استخدام یک فرد برای انجام خدمات مالیاتی پزشکان، گاهی توجیح ندارد و یا دشوار میباشد.

زیرا استخدام افراد مجرب و ماهر در حوزه پرداخت مالیات ، هزینه‌بر بوده و گاهی باید دستمزدی بسیار زیاد به آن‌ها پرداخت. به همین دلیل است که پزشکان قبل از هرگونه اقدام برای عقد قرارداد یا استخدام افراد، به مشاوره مالیاتی پزشکان نیاز دارند.

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که کلینیک پزشکی اصلا نیازی به استخدام یک شخص ندارد و میتواند از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کند و با پرداخت مبلغی کم به جای استخدام یک شخص کل پروسه را ساده سازی نماید.ما به شما کمک میکنیم تا برای امور مالیاتی خود بهتر برنامه‌ریزی کنید.

وظایف مشاور مالیاتی پزشکان

همان طور که ذکر شد، مالیات تمام کسب‌وکارها در کشور، قوانین و مقررات مختلفی دارند که باعث وجود ابهامات فراوانی برای پرداخت آن شده است. پزشکان نیز مانند تمام افراد دیگر باید طبق درآمدی که در سال اخیر در کشور ایران کسب کرده‌اند، مبلغی را به دولت بپردازند.

اما نحوه محاسبه و پروسه پرداخت مالیات پزشکان به هیچ عنوان مشابه باقی کسب‌وکارها نیست. با توجه به اینکه پرداخت مالیات بسیار پیچیده است و شما به تنهایی و بدون تجربه کافی، نمی‌توانید آن را بپردازید، قطعا مشاوره نیازی اساسی برای شما است.

البته باید در نظر داشت که نمی‌توان مشاوره را با هر کارشناسی برگزار کرد. زیرا موضوع پزشکان،شامل قوانین متفاوتی می‌شود و هیچ تشابهی بین مالیات پزشک و مالیات یک تولیدکننده وجود ندارد. به همین دلیل باید توجه کنید که کارشناس مشاور دارای اطلاعات و تجربه کافی از پروسه پرداخت مالیات پزشکان باشد تا بتواند شما را به بهترین نحو راهنمایی کند. برای اینکه از اطلاعات و تجربه کافی کارشناس مشاور اطمینان داشته باشید، بهتر است شرکت خدماتی معتبری را برای برگزاری این جلسه مشاوره برگزینید.

برای دریافت مشاوره تلفنی به صورت رایگان از با شماره 02128426733 تماس بگیرید.

بهترین شرکت مشاوره مالیاتی پزشکان

اگر به دنبال یک شرکت حسابداری معتبر و معتمد هستید تا از مشاوره کارشناسان متخصص آن بهره‌مند شوید، رایان محاسبان برترین شرکت فعال در ایران است.  در حال حاضر، بزرگ‌ترین و ماهرترین تیم خدمات و مشاوره در کشور به شمار می‌رود که توانسته‌ کیفیت خدمات و مهارت بالای خود را در این حوزه به همگان اثبات کند.

ما برترین شرکت مشاوره مالیاتی پزشکان در ایران است که می‌توانید بیابید. اگر پزشک هستید و می‌خواهید مالیات خود را به بهترین نحو و در سریع‌ترین زمان بپردازید، می‌توانید با شرکت رایان محاسبان تماس بگیرید.

مهم‌ترین ویژگی‌ های مشاور مالیاتی پزشکان

داشتن برخی معیارهای سخت‌گیرانه و هوشمندانه در انتخاب مشاور مالیاتی پزشکان، باعث می‌شود بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. به همین دلیل باید برخی ویژگی‌های برجسته یک مشاوره خوب در حوزه پرداخت مالیات پزشکان را بدانید و آن‌ها را همواره در ذهن داشته باشید. با توجه به مشکلات خودتان و انتظاراتی که از مشاور دارید، برخی از این معیارها را در انتخاب مشاور به کار بگیرید. برخی از این ویژگی‌ها را برایتان شرح می‌دهیم:

مشاور مالیاتی پزشکان

1- آگاهی از قوانین و مقررات به‌روز کشور

جالب است بدانید اداره مالیاتی ایران، تمام قوانین و مقررات پرداخت مالیات کشور را سالانه عوض می‌کند و آن را به صورت کامل با وضعیت بازار تطابق می‌دهد. به همین دلیل مشاور مالیاتی باید کاملا از قوانین و مقررات اداره مالیاتی آگاهی داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو و با جدیدترین شیوه‌ها، افراد را راهنمایی کند.

2- تجربه بالا

این نکته را فراموش نکنید که فقط فردی می‌تواند به شما در انجام کاری مشاوره دهد که خودش در آن کار تجربه کافی داشته باشید. به همین دلیل است که همواره به افراد توصیه می‌کنیم نزد مشاورانی بروند که تجربه بالایی در این حوزه داشته باشد؛ زیرا هیچ چیزی جز تجربه برای رفع مشکلات پروسه مالیات پزشکان نیاز نیست.

3- صداقت

جلسه مشاوره برای پرداخت مالیات، جلسه‌ای بسیار جدی است که باید به دور از هرگونه اغراق و تعارفات باشد. زیرا نداشتن صداقت در این جلسه باعث می‌شود هیچ‌کدام از این ابهامات رفع نشوند و در نتیجه، یک جلسه مشاوره ناموفق رقم بخورد. به همین دلیل بهتر است همواره داشتن صداقت را یک معیار مهم برای انتخاب مشاور مالیاتی پزشکان قرار دهید.

4 – ارائه اطلاعات کافی

مشاورانی که در جلسات مشاوره، اطلاعاتی ناکافی به افراد می‌دهند و آن‌ها را گمراه می‌کنند، قابل اعتماد نیستند. شما باید توجه داشته باشید که پس از جلسه مشاوره مالیاتی پزشکان ، باید تمام ابهامات و سوالاتتان برطرف شود. به همین منظور، باید مشاوری را انتخاب کنید که اطلاعاتی کافی و مفید در اختیار شما قرار دهد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه امروزه اکثر کسب وکارها در کشور مشمول پرداخت مالیات هستند، پزشکان نیز باید با توجه به فعالیتی که انجام میدهند، به روش ها و نرخ های مختلفی که در بالا اعلام شد، مالیات پرداخت کنند.

مجموعه رایان محاسبان با تجربه بیش از ۲۲ سال ارائه خدمات امور مالیاتی و حسابداری به مشتریان، یکی از معتبرترین و قدیمی ترین مراکز مورد مراجعه پزشکان است. درصورتیکه پزشک هستید و میخواهید امور مالیاتی خود رو برون سپاری کنید، کافیست با مجموعه رایان محاسبان ارتباط برقرار کرده تا در کمترین زمان ممکن امور مالیاتی شما را با بالاترین کیفیت انجام دهند. طبق قرارداد این مجموعه تضمین صحت انجام کار را به شما میدهد و با خیال راحت میتوانید به کارهای دیگر خود بپردازید.

مالیات پزشکان چند درصد است؟

مالیات پزشکان نسبت به درآمد مشمول مالیات به صورت پلکانی می باشد. برای در آمد تا 200 میلیون تومان 15 درصد، از 200 تا 400 میلیون معادل 20 درصد نسبت به مازاد و از 400 میلیون به بالا معادل 25 درصد نسبت به مازاد محاسبه میشود.

با توجه به نوع فعالیت هر پزشک، انواع مالیات برای آنها وجود دارد و نرخ آنها نیز متفاوت است.

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

پزشکانی که بصورت قراردادی با مراکز درمانی همکاری میکنند ، 10 درصد از درآمد آنها به عنوان مالیات تکلیفی محاسبه شده به حساب سازمان امور مالیاتی واریز میشود.

جریمه عدم استفاده از کارتخوان برای پزشکان چیست؟

در صورتیکه مشخص شود پزشک از پایانه های فروشگاهی استفاده نکرده است، طبق قانون تمامی معافیت های مالیاتی از بین رفته ، جریمه های سال های قبل غیرقابل بخشش شده و همچنین مشمول جریمه 10 درصدی بر روی کل فروش یکسال میشود که همان جریمه بر درآمد یکسال است.

آیا پزشکان مشمول صورت معاملات فصلی هستند؟

درصورتی که اشخاص در گروه اول مشاغل قرار گرفته باشند، مشمول همه تکالیف مالیاتی منجمله صورت معاملات فصلی نیز می باشند.

آیا پزشکان می بایست فاکتور صادر نمایند؟

طبق قانون مالیات های مستقیم فقط پزشکان گروه اول و دوم مالیاتی می بایست فاکتور یا قرارداد صادر نمایند.

Rate this post

2 دیدگاه در “مالیات پزشکان

  1. محسن گفت:

    سلام من یک مطب در تهران دارم البته مالیات جایی که مشغول هستم رو پرداخت میکنم آیا بابت مطب هم مالیات به من تعلق می‌گیره؟؟؟

    1. کارشناس حسابداری گفت:

      نرخ مالیات پزشکان دارای مطب شخصی، مشمول مالیات مشاغل میباشد. و ضریب مالیاتی آنها متفاوت بوده و بر اساس ضرایب ارزیابی می شود که نرخ آن در سال 1402 معادل 25 درصد درآمد مشمول مالیات میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه