شرایط معافیت های مالیاتی شرکت دانش بنیان + نرخ معافیت

رایان محاسبان

معافیت های مالیاتی شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان از جمله مجموعه هایی هستند که در حال حاضر در موارد زیادی از مالیات معاف می شوند؛ اما یک سری شرایط و قوانین برای معاف بودن آن ها وجود دارد. با توجه به ماده 22 فصل 6 آیینامه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، ورودی های مالی شامل مالیات موسسات، شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان از منابع فعالیت های توسعه و تحقیق، قرارداد ها و همین طور تجاری کردن تولید و خدمات دانش بنیان به مدت زمان 15 سال از مالیات های وارده بر ماده 105 قانون مالیات های مستقیم معاف می باشند.

(لازم به ذکر است که ماده 105 قوانین مالیات های مستقیم به موضوع پرداخت 25 درصد از سود خالص مجموعه ها و کسب و کارها به عنوان مالیات می پردازد.)

البته دیده شده شرکت هایی برای فرار مالیاتی سعی در ایجاد شرکت های دانش بنیان نموده اند که به خاطر عدم دانش کافی و عدم استفاده از مشاوره مالیاتی مشکلات سنگین شده اند.

نرخ معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان چقدر است؟

در زمانی که یک مجموعه یا کسب و کار به عنوان شرکت دانش بنیان فعالیت کند، خدمات و محصولات آن ها به شکل سالانه بررسی می گردد و باید مورد تایید واقع شوند؛ چرا که در غیر این صورت، این شرکت ها از معافیت های مالیاتی برخوردار نمی شوند.

نرخ یا تعرفه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان به صورت 100 درصد بررسی و در نظر گرفته می شود. این عبارت به این معناست که شرکت های دانش بنیانی که زیر نظر اداره امور مالیاتی کشور، کارها و خدمات شان به شکل دانش بنیان باشد و کلیه ورودی های مالی آن ها نیز از طریق همین کارها تامین گردد، ملزم به پرداخت هیچ مالیاتی نیستند. چنان چه قسمتی از ورودی های مالی این شرکت نیز دانش بنیان باشد، آن قسمت از درآمد مالی نیز مستلزم پرداخت مالیات نیست.

اظهارنامه مالیاتی شرکت دانش بنیان

اظهارنامه شرکت های دانش بنیان

برای این که این شرکت ها مشمول پرداخت مالیات نشوند، باید در پایان سال مالی، اظهارنامه خود را تکمیل کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. برای پر کردن فرم اظهارنامه شرکت های دانش بنیان به یک سری موارد نیز است که عبارتند از:

  • دریافت کد رهگیری شرکت
  • تایید کلیه اطلاعات پیش ثبت نام
  • دریافت پاکتنامه اطلاعات کاربری شرکت
  • ثبت نام شماره اقتصادی
  • تایید اطلاعات ثبت نام
  • دریافت فرم اظهارنامه
  • تکمیل اظهارنامه الکترونیکی شرکت دانش بنیان
  • ارسال اظهارنامه
  • دریافت کد رهگیری
  • پرداخت آنلاین مبالغ مالیاتی

چه مدارکی برای ثبت شرکت دانش بنیان لازم است؟

برای این که بتوانید برای ثبت شرکت های دانش بنیان درخواست بدهید باید یک سری مدارک را ارائه کنید که عبارتند از:

  • رزومه رسمی شرکت
  • اساسنامه شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی ارائه شده
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اظهارنامه مالیاتی
  • فتوکپی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیریه
  • فتوکپی مداکر تحصیلی اعضای هئیت مدیره
  • آخرین لیست بیمه پرسنل
  • خلاصه وضعیت دستمزد، حقوق و مزایای شرکت

معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان چند ساله است؟

انواع معافیت مالیاتی دانش بنیان

با توجه به قوانین مالیاتی، معافیت این شرکت 15 سال در نظر گرفته می شود. البته لازم به ذکر است که ورودی و سود و زیان آن ها به شکل سالانه بررسی می گردد، چرا که اگر خدمات یا درآمدی جزء قوانین شرکت های دانش بنیان نباشد، آن درآمد شامل مالیات می گردد. اما به صورت کلی تمام شرکت های دانش بنیان که خدمات و فعالیت آن ها تایید شده است، به مدت 15 سال نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

معافیت های مالیاتی شرکت دانش بنیان خارج از پارک علم و فناوری

برای شرکت های دانش‌بنیانی که خارج از محیط پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند نیز، معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. این معافیت مشروط بر آن است که درآمدهای این شرکت‌ها مستقیماً از فعالیت‌های دانش‌بنیان ناشی شود. مدت زمان برخورداری از این معافیت ۱۵ سال است، اما نکته حائز اهمیت این است که موضوعات مربوط به معافیت مالیاتی سالانه توسط کارگروه ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرند و این شرکت‌ها باید درآمدهای مشمول معافیت خود را سالانه به اداره امور مالیاتی اعلام کنند تا از این معافیت بهره‌مند شوند.

معافیت های مالیاتی شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری

شرکت های دانش‌بنیان که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند، از مزایای معافیت مالیاتی ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. این معافیت، که بر اساس قوانین حمایتی دولت ویژه شرکت های دانش‌بنیان تعیین شده، به مدت ۲۰ سال از زمان دریافت مجوز فعالیت توسط مدیریت پارک به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی این معافیت، شامل نبودن نیاز به کسب مجوز از کارگروه ارزیابی مالیاتی و پوشش تمام درآمدهای حاصل از فعالیت‌های ذکر شده در مجوز است.

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان به مجموع شرکت هایی گفته می شود که اساس فعالیت و دارایی آن ها بر پایه فناوری و دانش است. یعنی شرکتی می باشد که به نوآوری و اختراعات می پردازد. شرکت های دانش بنیان با این هدف ایجاد می شوند که به بررسی و گسترش علم، اقتصاد و ثروت بپردازند و از منابع موسسات و دانشگاه های معتبر استفاده کنند. موضوع فعالیت شرکت های دانش بنیان می تواند افزایش درآمد های واحدهای پژوهشی، تولید فناوری های جدید، تجاری سازی علم و پافته های پژوهشی باشد.

تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان

انواع شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان نوپا، با ایده‌های نوآورانه و به عنوان استارت‌آپ‌هایی تازه‌کار شروع به فعالیت می‌کنند. این دسته از شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. شرکت های دانش بنیان نوپا نوع یک: این شرکت‌ها در مراحل اولیه تاسیس بوده و هنوز به دستاوردهای مالی قابل توجهی دست نیافته‌اند. آن ها ملزم به داشتن نمونه آزمایشگاهی و یا به اصطلاح نمونه دمو  از محصول یا خدماتی هستند که قصد دارند به تولید انبوه برسانند.
  • شرکت های دانش بنیان نوپا نوع دو: این گروه از شرکت‌ها نیز در مرحله اولیه قرار دارند و مانند نوع یک، درآمد قابل ملاحظه‌ای ندارند. با این حال، تکنولوژی و ارزش افزوده‌شان نسبت به نوع یک کمتر است و از آن ها ضعیف تر هستند.

شرکت های دانش بنیان تولیدی

این دسته از شرکت های دانش بنیان دارای سابقه‌ای چند ساله در فعالیت‌های تولیدی هستند و درآمدی را در آخرین اظهارنامه مالیاتی خود گزارش کرده‌اند. این شرکت‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  1. شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک: شرکت هایی با فروش بیش از ۵ میلیارد تومان در اظهارنامه مالیاتی سال گذشته، که سهم فروش محصولات یا خدمات دانش بنیان‌شان از کل فروش‌شان کمتر از ۵۰ درصد است.
  2. شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع دو: این شرکت‌ها نیز فروشی بیش از ۵ میلیارد تومان دارند، اما سهم فروش محصولات یا خدمات دانش بنیان‌شان از کل فروش بیش از ۵۰ درصد است و حداقل ده نفر نیروی کار در شرکت بیمه‌شده اند.
  3. شرکت های دانش بنیان نوع سه: شرکت هایی با پتانسیل بالای رشد و توسعه هستند. این دسته از شرکت‌ها معمولاً به عنوان شرکت های مستعد شناخته شده و از حمایت‌های دولتی برای رسیدن به مراحل بالاتر توسعه و نوآوری بهره‌مند می‌شوند.

    زمینه‌های فعالیت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ بسیار گسترده است و شامل حوزه‌های متنوعی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی و پزشکی، مهندسی مکانیک و برق، مواد پیشرفته، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی و غذا، صنعت و معدن، گردشگری و محیط زیست، آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر، ورزش، امور اجتماعی و رفاه، خدمات دولتی و عمومی  و سایر حوزه ها است.

    دولت ایران برای حمایت از شرکت های دانش بنیان نوع ۱، مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات مالی و خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. این مزایا به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با موفقیت چالش‌های اولیه رشد و توسعه را پشت سر گذاشته و به موفقیت دست یابند.

    شرکت های دانش بنیان در ایران نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا می‌کنند. آن ها با تولید محصولات و خدمات نوآورانه، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری، به رشد اقتصادی کمک می‌کنند و با توسعه فناوری‌های جدید، به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک می‌نمایند.

    5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
    خانه