تبصره ماده ۱۰۰ و سقف آن برای مشاغل در سال 1403 و 1402

رایان محاسبان

تبصره ماده 100

تبصره ماده 100 مالیات نوعی امتیاز محسوب می شود که از کسب و کارهای کوچک حمایت می کند، در واقع این تبصره نوعی توافق مالیاتی است که بین سازمان امور مالیاتی کشور و کسب و کار تعیین می شود و هزینه ای را به عنوان مالیات در نظر می گیرند. این تبصره اجازه نمی دهد تا مشکلات و دردسرهای مالیاتی ایجاد شود. یک سری کسب و کارها هستند که می توانند از تبصره ماده 100 مالیات استفاده کنند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چه کسب و کارهایی می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

تبصره ماده 100 این قابلیت را می دهد که کسب و کارهایی که میزان جمع درآمد و فروش شان در سال قبل ماکزیمم 6 میلیارد و 720 میلیون تومان باشد، می توانند از تبصره ماده 100 بهره بگیرند. که این مبلغ برای سال 1403 مبلغ 18 میلیارد تومان میباشد. این قابلیت برای این کسب و کارها دارد  که نه تنها مالیات آن ها هزینه کم تری است، بلکه نیازی به نگهداری از اسناد، مدارک و دفاتر نیز وجود ندارد. همچنین اظهارنامه مالیاتی هم نمی خواهد تکمیل و پر نمایند و تنها باید فرم مخصوص مالیات ماده 100 را پر کرده و ارسال نمایند. سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به داده هایی که دارد، سوابق مالیات را بررسی کرده و به کسب و کارها اعلام می کند که می توانند از تبصره ماده 100 مالیات استفاده کنند یا خیر.

همین طور لازم به ذکر است، کسب و کارهایی نمی توانند از تبصره ماده 100 استفاده نمایند که مجموع درآمد و فروش بیشتر از سقف مد نظر سازمان امور مالیاتی کشور یعنی 6 میلیارد و 720 میلیون تومان باشد. همچنین لازم به ذکر است که مشاغل مشارکتی که میزان در آمد آن ها بیشتر از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان یا میزان ورودی کلی آن ها و مشارکت شان مازاد بر 15 میلیارد تومان باشد، نمی توانند از این تبصره بهره بگیرند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.(این مبلغ برای سال 1403 مبلغ 18 میلیارد تومان میباشد)

چه مشاغلی نمی توانند از تبصره 100 مالیات استفاده کنند؟

یک سری کسب و کارها هستند که می خواهند از این ماده استفاده کنند؛ اما شامل آن ها نمی شوند، به همین دلیل شرکت ها و مجموعه های مختلف باید دارای شرایط گوناگونی را داشته باشد که عبارتند از:

  • میزان درآمد آن ها تا حداکثر 67.200.000.000 میلیارد ریال در سال 1402 و در سال 1403 مبلغ 180/000/000/000 ریال باشد.
  • فرم تبصره 100 قانون مالیات بر درآمد را در سازمان امور مالیاتی کشور داشته باشند.
  • سهم درآمد یا فروش هیچ کدام از شرکا در پرونده های مالیاتی بیشتر از عدد تعیین شده نباشد.
  • کسانی که صاحب کسب و کار در اقصی نقاط کشور هستند باید از پایانه های فروشگاهی بهره بگیرند.
  • کسانی که از معافیت های موارد قانونی 172،165،137 بهره می گیرند باید اظهارنامه خود را پر کرده و ارسال کنند و همین طور مالیات را با توجه به نرخ ماده 131 قوانین مالیات های مستقیم پرداخت نمایند و اسناد آن ها را نگهداری کنند.

با توجه به موارد گفته شده، کسانی که دارای شرایط بالای نیستند، نمی توانند از تبصره 100 مالیات استفاده کنند.

مراحل درخواست تبصره ماده 100

چطور تبصره ماده 100 مالیات را درخواست دهیم؟

  1. مراجعه به سایت : صاحبان برای مالیات مشاغل باید به وب‌سایت رسمی سازمان مالیاتی ایران به آدرس https://my.tax.gov.ir مراجعه کنند.
  2. ثبت نام در سامانه: در صورتی که تاکنون در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده‌اید، شما باید ابتدا به سامانه ثبت نام کنید. این مرحله اطلاعات شخصی شما را در سامانه ثبت می‌کند.
  3. تکمیل و پذیرش فرم مالیات مقطوع: بعد از ثبت نام در سامانه، شما باید فرم مرتبط با مالیات مقطوع را تکمیل کنید. این فرم به عنوان درخواست استفاده از تبصره ماده 100 استفاده می شود.
  4. تعیین و انتخاب تقسیط مالیات: اگر شما امکان پرداخت مالیات مقطوع تعیین شده را به صورت یکجا تا پایان مهلت ندارید، در این مرحله می‌توانید تعداد قسط‌ها و مبلغ هر قسط را تعیین کنید. بر اساس قوانین مالیاتی، شما می‌توانید مالیات مقطوع را به حداکثر تا 4 قسط مساوی پرداخت کنید.
  5. ارسال فرم و تایید درخواست: پس از تکمیل فرم، شما باید آن را در سامانه ارسال کنید. سپس سازمان مالیاتی می‌بایست درخواست شما را بررسی و تایید کند.
  6. تسهیلات تبصره ماده 100: پس از تایید درخواست شما، شما می‌توانید از تسهیلات مالیاتی موجود در تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم بهره‌برداری کنید. این تسهیلات شامل معافیت از نگهداری اسناد و مدارک مالیاتی، معافیت از تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی و محاسبه و مطالبه مالیات بر عملکرد سالیانه مشاغل به صورت مقطوع می شود.

چرا مبلغ مالیات ماده 100 مقطوع است؟

مالیات انواع مختلفی دارد و همان طور که می دانید یکی از ارکان اصلی دولت برای رفع نیازهای مردم به شمار می رود. مالیات هایی که سازمان امور مالیات کشور برای مشاغل مختلف تعیین می نماید، به دو دسته کلی تقسیم می شوند که یا مقطوع هستند یعنی این که قابل تغییر نیست و یا غیر مقطوع است که به معنای وجود حق اعتراض برای تغییر مبلغ آن می باشد. نرخ مالیات ماده 100 جزء مبالغ مقطوع و غیر قابل تغییر دسته بندی می شود.

جدیدترین قوانین تبصره ماده 100 مالیات

قوانین استفاده از تبصره ماده 100

یک سری قوانین مالیات با توجه به موارد مختلف تعیین می شوند و همین طور تغییراتی در هر سال برای آن ها ایجاد می گردد؛ به همین دلیل بررسی و قوانین جدید مالیاتی کاری است که تمام شرکت ها و مجموعه ها باید آن را انجام دهند. بررسی و دانستن ریز نکات قوانین مالیاتی نیاز به تخصص و مهارت دارد و افراد باید تجربه داشته باشند، به همین دلیل شرکت رایان محاسبان جدیدترین قوانین مالیاتی را بررسی کرده و در قالب خدمات و ارائه مشاوره آن را به کسب و کارهای مختلف ارائه می دهد.

سقف تبصره ماده صد در سال 1403 به مبلغ 180000000000 ریال است. (یکصد و هشتاد میلیارد ریال)

پاسخ به سوالات متداول در خصوص تبصره ماده 100(ماده صد)

آیا استفاده از تبصره ماده 100 مالیات برای همه کسب و کارها اجباری است؟

تبصره ماده 100 می تواند باعث شود تا امور مالیاتی عادلانه باشد؛ اما به این معنا نیست که تنها روش پرداخت مالیات این تبصره است، بلکه به عنوان یک روش قانونی برای کاهش میزان پرداخت مالیات است.

در صورت وجود شریک در کسب و کار چطور از تبصره ماده صد استفاده کنید؟

بهره گیری از این تبصره برای کسب و کارهایی که مشارکتی می باشند هم وجود دارد به عنوان مثال اگر نرخ فروش یکی از شرکا در عرض یک سال کم تر از 6.720.000.000 تومان باشد، یا این که جمع ورودی ها کمتر از 15.000.000.000 میلیون تومان باشد، می توان از مزایای تبصره ماده 100 مالیات استفاده کرد. برای سال 1403 این مبلغ 18 میلیارد تومان برای هر شخص خواهد بود

آیا روش جایگزینی برای ماده 100 وجود دارد؟

اگر هر کسب و کاری علاقه نداشته باشد تا از مالیات ماده 100 استفاده کند، بهترین کار این است که فرم اظهارنامه عملکرد را در سازمان امور مالیاتی کشور پر کرده و سپس اجازه دهد تا مابقی مراحل طی شود.

چطور جدیدترین قوانین مالیات تبصره ماده 100 را متوجه شوم؟

 سایت رایان محاسبان جدیدترین قوانین مالیاتی را بررسی کرده و به شما آن ها را ارائه می دهد تا بتوانید تکالیف مالیاتی خود را به خوبی انجام دهید.

آیا این امکان وجود دارد که مبلغ مالیات ماده 100 را به صورت اقساط پرداخت شود؟

بله اگر کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه های تعیین شده را نداشته باشند، سازمان امور مالیاتی کشور به مشمولین این امکان را داده تا مبلغ تعیین شده را در چهار قسط به صورت مساوی پرداخت نمایند به عنوان مثال اگر مبلغ مالیات شما 20 میلیون است باید طی 4 قسط، 5 میلیون تومانی آن را پرداخت نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه