مالیات شرکت های غیر فعال چیست ؟ روش اعلام عدم فعالیت

رایان محاسبان

مالیات شرکت غیر فعال

مالیات شرکت غیر فعال برای شرکتی که هیچگونه فعالیت اقتصادی، تجاری، خدماتی و گردش مالی نداشته باشد، مبلغ صفر خواهد بود.

به همین دلیل زمانی که شرکت دیگر فعالیت نمی کند، مالکان آن باید، مراحل مربوط به مالیات شرکت های غیر فعال را پیگیری و بررسی کنند تا مشمول پرداخت مالیات و جرایم مالیاتی نشوند.

مالیات شرکت غیر فعال آیا صفر محاسبه میشود؟

بر اساس قانون مالیات بر درآمد اگر شرکتی فعالیتی نداشته باشد مالیات برای آن شرکت تعلق نمیگیرد و صفر میباشد.

سازمان امور مالیات کشور برای هر مجموعه ای که تحت عنوان شرکت در اداره ثبت، درج شده است، مطابق با قوانین مانند دیگر شرکت ها مالیات تعیین می کند. مالیات و قوانین شرکت هایی که در زمان معینی فعالیت ندارند، به عنوان مالیات شرکت های غیر فعال محسوب می شوند که در صورت اطلاع رسانی و ارائه مدارک و اسناد مرتبط، صفر می شود و از آن ها دریافت نمی گردد. اما اگر اطلاع رسانی نشوند و اسناد آن ها مورد بررسی سازمان امور مالیات قرار نگیرد، مشمول جرایم مالیاتی می شوند.

مالیات شرکت های غیر فعال چیست؟

شرکت غیر فعال به چه مجموعه هایی گفته می شود؟

و آیا شرکت‌های غیر فعال مالیات پرداخت می‌کنند؟

شرکت ها به دو صورت فعال و غیر فعال وجود دارند. شرکت های غیر فعال که مالیات در صورت اثبات و ارائه اسناد معتبر از آن ها اخذ نمی شود، به شرکت ها و مجموعه های مالی، خدماتی و تولیدی گفته می شود که در آن هیچ پرسنلی مشغول به فعالیت نیست و هیچ گونه محصول و یا خدماتی ارائه نمی دهد. لازم به ذکر است که شرکت هایی که پس از ثبت و انجام مراحل در اداره ثبت هم هیچ گونه تراکنشی در آن ها انجام نمی گیرد، جز این دسته از شرکت ها محسوب می شوند.

شرکت غیر فعال به مجموعه ای گفته می شود که در یک دوره مالی یک ساله هیچ گونه فعالیت اقتصادی، تجاری، خدماتی و گردش مالی نداشته باشد و در طول سال مالی هیچ گونه درآمد و سودی نداشته باشد.

البته شرکت‌هایی که ثبت رسمی شدن، اما تاکنون هیچگونه مراوده مالی و تجاری نداشتند و به اصطلاح گردش مالی آنها صفر بوده نیز شرکت‌های غیر فعال هستند. اما نکته ایی که وجود دارد این است که وقتی شرکت به ثبت میرسد، حداکثر تا دو ماه بعد از ثبت شرکت میبایست، نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقدام کنید.

اگر شرکت ثبت شده شما فعالیتی ندارد و هیچ مراوده مالی نداشته و گردش مالی شرکت صفر باشد. در حقیقت هیچ فاکتور خرید و فروشی به نام شرکت یا صاحبان شرکت نداشته باشید. هر ساله در بازه مشخصی باید نامه عدم فعالیت خود را به سازمان مالیاتی ارسال کنید.

دو نکته مهم و اساسی که باید حتماً در نظر داشته باشیم

  1. اگر قصد ادامه فعالیت شرکت را ندارید، باید اقدام به انحلال شرکت کنید و آن را به صورت رسمی اعلام کنید.
  2. اگر اداره دارایی مدارکی مبنی بر فعال بودن شرکت داشته باشد، شما جریمه سنگینی خواهید داشت.

چطور شرکت غیر فعال را ثبت و اعلام کنیم؟

چنان چه شرکت و یا مجموعه ثبت شده شما، فعالیت و کارکرد اقتصادی نداشته باشد، می تواند معافیت مالیاتی بگیرد، اما برای این کار باید به صورت کامل اثبات شود که شرکت فعالیت نمی کند. برای اعلام به سازمان امور مالیاتی باید یک سری مدارک و اسناد ارائه داده شود که به شرح ذیل هستند:

  • عدم صدور فاکتور به عنوان خریدار و فروشنده
  • نبود صورت حساب های صادر شده
  • صفر بودن کارکرد و تراکنش مالی
  • خالی بودن دفاتر حساب شرکت از حقوق، مبالغ و هزینه های جانبی
  • نبود هیچ گونه فعالیت از سمت کارفرمایان و شرکت
  • سرمایه گذاری نکردن در پروژه های مختلف
  • عدم اخذ وام و تسهیلات از بانک
  • عدم انعقاد قراردادهای مشارکتی

اظهارنامه مالیات شرکت غیر فعال به چه صورت است؟

شرکت ها در هر طول سال مالی باید اظهارنامه های مالیاتی و اظهارنامه مالیات ارزش افزوده پر کرده و به اداره امور مالیات تحویل دهند، با توجه به این که یک شرکت غیر فعال هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهد، باید اظهارنامه خود را به منظور عدم فعالیت پر کرده و ارائه دهد. متن و نوع فرم عدم فعالیت شرکت ها تفاوت دارد، به همین دلیل شما می توانید از خدمات کارشناسان و امور مالیاتی رایان محاسبان بهره بگیرید.

ارائه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت های غیر فعال الزامی میباشد و مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت های غیر فعال همانند سایر شرکت ها است. این اظهارنامه می تواند به صورت الکترونیکی یا حضوری ارائه شود. برای ثبت آن اظهارنامه مالیاتی سفید، دفاتر پلمپ شده (بدون هیچ گونه ثبت فعالیتی) ، نامه عدم فعالیت مورد نیاز است.

اگر عدم فعالیت شرکت را ثبت نکنیم چه می شود؟

متاسفانه برخی از صاحبان و مالکان گمان می کنند که پایان فعالیت به منظور پایان امور مالیاتی است. در صورتی که اگر شما عدم فعالیت شرکت را ثبت نکنید؛ باید جریمه های مالیاتی را پرداخت کنید. شما باید در چهار ماه اول فصل یا دوره مالی به سازمان امور مالیات اعلام نمایید که هیچ گونه فعالیتی نداشته و در غیر این صورت امکان دارد دچار جریمه های مالیاتی شوید. ( مدارک مرتبط در این زمینه را حتما باید ارائه دهید)

در صورتی که اطلاعات کامل در زمینه پر کردن اظهارنامه و ارائه مدارک ندارید، می توانید از خدمات امور مالیاتی رایان محاسبان کمک بگیرید.

آیا در زمان انحلال شرکت غیر فعال باید اظهارنامه مالیاتی پر شود؟

در این زمان تنها پر کردن اظهارنامه انحلال باید انجام شود. در بعضی مواقع شرکت ها در طولانی مدت فعالیتی ندارند، طوری که صاحبان آن شرکت را منحل می کنند. در این زمان دیگر نیازی به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارائه دفاتر مرتبط با حسابداری نیست و شرکت انحلال شده به صورت کامل از مالیات حذف می شود.

هر شرکتی به هر دلیلی ممکن است منحل شود، در این زمان تمام اعضای هیئت مدیره، مجموعه ها و شرکت ها را باید لیست کرده و بدهی های آن را پرداخت نمایید و اموال را با توجه به قراردادها تقسیم کنید.

لازم به ذکر است برای انحلال شرکت حتما باید اظهارنامه انحلال را پر کنید.

اگر اظهارنامه انحلال شرکت ارائه نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

هر مدرکی که سازمان امور مالیات برای انحلال و غیر فعال بودن شرکت نیاز دارد، اگر ارائه نگردد، جریمه های مالی برای شرکت مربوطه در نظر گرفته می شود.

به همین دلیل در صورتی که یک شرکت اظهارنامه انحلال خود را ارائه نکند، باید یک الی دو درصد از سرمایه خود در روز انحلال را به عنوان جریمه مالیات شرکت های غیر فعال پرداخت نماید، پس به این مورد حتما توجه شود.

کدام یک از انحلال شرکت و یا عدم فعالیت آن از لحاظ مالیات بهتر است؟

بعضی از صاحبان کسب و کار برای مالیات شرکت غیر فعال خود را کامل منحل می کنند، در صورتی که اگر مفاد قانونی مرتبط با مالیات به صورت کامل در نظر گرفته شود، هیچ اتفاقی رخ نداده و شرکت هایی که به صورت موقت غیر فعال هستند، می توانند پس از مدتی مجددا کار خود را شروع کنند.

خدمات مالیات شرکت های غیر فعال

امور مالیاتی از پیچیدگی های خاص خودش برخوردار است و در خیلی از زمان ها انجام مراحل آن چندان ساده نیست و اگر اشتباهی در این زمینه رخ دهد، ممکن است شرکت مشمول جریمه های مالیاتی شود، به همین دلیل باید این مراحل تحت نظر یک کارشناس با تجربه امور مالیات انجام شود. شرکت رایان محاسبان به شما صفر تا صد خدمات امور مالیاتی شرکت های غیر فعال و منحل شده را ارائه می دهد و همین طور شما می توانید از خدمات مشاوره مالیاتی آن نیز بهره بگیرید تا اظهارنامه ها و مراحل مالیات را به خوبی پر کنید.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت غیرفعال

اگر شرکت شما هیچ فعالیت اقتصادی نداشته و قصد دارید از اداره امور مالیاتی کشور معافیت مالیاتی دریافت کنید، باید مواردی را اثبات کنید. مواردی که شما باید به عنوان مودی مالیاتی اثبات کنید به شرح زیر است :

1- عدم وجود فاکتور یا صورت‌حساب:

هیچ فاکتور یا صورت‌حسابی از سوی شرکت به عنوان خریدار یا فروشنده صادر نشده باشد.

2- کارکرد حساب بانکی و گردش مالی:

کارکرد حساب بانکی شما در دوره مربوط صفر بوده و هیچ گردش مالی انجام نیافته باشد.

3- عدم وجود معاملات مالی:

در دفاتر حسابداری شرکت هیچ مبلغی از حقوق، خرید، فروش، اجاره و معاملات مشابه ثبت نشده باشد.

4- نبود اطلاعات بیمه:

شرکت باید هیچ کد بیمه و لیست پرداخت بیمه‌ ای نداشته باشد و در واقع هیچ پرسنلی نداشته باشد.

5- عدم ارتباط با شرکت‌ها یا کارفرمایان:

شرکت نباید هیچ گونه ارتباط یا فعالیت همکاری با شرکت ها و کارفرمایان دیگر داشته باشد.

6- عدم پرداخت حقوق و دستمزد:

هیچ اسنادی دال بر استخدام افراد یا پرداخت هرگونه حقوق و دستمزد از سوی شرکت وجود نداشته باشد.

7- عدم سرمایه‌گذاری در پروژه:

شرکت نباید سرمایه‌گذاری ای در پروژه‌ای داشته باشد.

8- عدم تسهیلات بانکی:

هیچ تسهیلات بانکی از جمله وام‌ها توسط شرکت دریافت نشده باشد.

9- عدم قرارداد مشارکت با سایر شرکت‌ها:

هیچ سندی از انعقاد قرارداد مشارکت این شرکت با سایر شرکت‌ها وجود نداشته باشد.

با ارائه این مدارک، می‌توانید به‌صورت موثق عدم فعالیت مالی شرکت خود را اظهار کنید.

پرداخت مالیات شرکت غیر فعال

پرداخت مالیات شرکت غیر فعال

پس از این که اظهار نامه مربوط به شرکت های غیرفعال به اداره امور مالیاتی ارسال شد و همچنین عدم فعالیت شرکت به این اداره اثبات شد، دیگر هیچ مالیاتی برای شرکت مربوطه وجود ندارد و به عبارتی مالیات این شرکت ها صفر خواهد بود.

انحلال شرکت فرآیندی است که باید همه مراحل آن به طور کامل انجام شود و قبل از انحلال شرکت باید تمامی بدهی های مالیاتی آن پرداخت شود.

نمونه نامه شرکت غیر فعال به اداره مالیات

ریاست محترم حوزه مالیاتی . . .

با سلام و احترام بدینوسیله اعلام میدارد شرکت . . . به شماره ثبت . . . از تاریخ . . . هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می دارد. لذا خواهشمند است دستورات مقتضی صادر فرمائید. باتشکر

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه