مالیات کارتخوان و دستگاه های پوز

رایان محاسبان

مالیات کارتخوان

مالیات کارتخوان مبلغی است که از تراکنش‌های انجام شده از طریق دستگاه‌های کارتخوان (پوز) توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت میشود. طبق قانون همه اشخاص حقیقی و حقوقی که از دستگاه های کارتخوان درآمد دارند موظف به پرداخت مالیات هستند. مثل همه پزشکان، وکلا، مهندسان، مغازه داران، رستوران ها و هتل ها و …

البته مالیات دستگاه کارتخوان همان مالیات درآمد است و دستگاه کارتخوان به عنوان یک دستگاه پرداخت محسوب میشود. کسی که دستگاه کارتخوان دارد، یک کسب و کاری داشته و تمامی تراکنش های آن به عنوان درآمد در نظر گرفته می‌شود، مگر اینکه صاحب آن بتواند خلاف آن را در اداره دارایی ثابت کند.

حسابی که به دستگاه کارتخوان و پوز متصل می شوند حساب تجاری محسوب شده و همه واریزی به آن از نظر دارایی تا زمانی که مدارک لازم برای آن ارائه نشود درآمد محسوب شده و شامل مالیات می شود. توجه داشته باشید تمامی دستگاه های کارتخوان به سامانه امور مالیاتی متصل شده اند و اگر دستگاه جدید هم تهیه کنید از طریق مرجع صادر کننده به اداره مالیات معرفی میشود و در صورتی که دستگاه کارتخوان به سامانه مالیات متصل نشود و پرونده مالیاتی برای آن تشکیل نشود، دستگاه غیر فعال می شود. اما چند سوال مهم در این خصوص وجود دارد که در ذیل پاسخ داده ایم:

مالیات کارتخوان چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه مالیات کارتخوان، باید سود سالیانه را مشخص کنید. سود سالیانه = درآمد – هزینه‌ها

طبق قانون مالیات بر درآمد، کل مبلغ تراکنش‌های انجام شده با دستگاه پوز در نظر گرفته می شود و هزینه‌ها، شامل هزینه‌های خرید کالا یا خدمات، هزینه‌های نیروی انسانی، هزینه‌های اجاره، هزینه‌های تبلیغات و سایر هزینه‌ها از آن کسر می شود و سود محاسبه می شود و به سود محاسبه شده مالیات تعلق می گیرد.

مالیات ۱۰۰ میلیون کارتخوان چقدر است؟

مالیات ۱۰۰ میلیون کارتخوان به سود سالیانه بستگی داشته و بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی، همه تراکنش‌ها دستگاه پوز فعالیت شغلی محسوب می‌شود و به آنها مالیات تعلق می‌گیرد. اگر سود سالیانه ۱۰۰ میلیون تومان است، 39 میلیون و 600 هزار تومان آن معاف از مالیات و برای مابقی 39 میلیون و 600 هزار تومان تا 50 میلیون تومان، مشمول 15 درصد مالیات خواهد بود و برای 50 میلیون تا 100 میلیون مشمول 20 درصد مالیات خواهد بود. چنانچه سود بیش از 100 میلیون تومان باشد، مشمول 25 درصد مالیات خواهد بود.

اگر کارتخوان را جمع کنیم بازهم مالیات میاد؟ وقتی کارتخوان را جمع آوری میکنید کلیه حسابهای شما رصد میشوید و اگر میزان واریزی های شما بالا باشد اثبات میشود که فعالیت اقتصادی دارید. درنتیجه حساب شخصی شما به حساب تجاری تبدیل میشود و پرونده مالیاتی برای آن تشکیل خواهد شد.

نکات و هشدار مهم برای داردنگان دستگاه کارتخوان: 

  • بررسی کنید کارتخوان اضافی در سامانه مالیاتی برای شما ثبت نشده باشد.
  • در ازای کشیدن کارت به کسی پول نقد ندهید و برای اون پول جابجا نکنید، ورودی دستگاه برای شما درآمد محسوب میشود.
  • کارتخوان اگر دست کسی امانت دارید مالیات آن به عهده شما می باشد و آن را پس بگیرید. چراکه با آن درآمد کسب میکنند و مالیات رو شما باید پرداخت کنید.

توجه داشته باشید اگر در سایت سازمان مالیاتی فعالیت دستگاه پوز را غیر تجاری اعلام کنید و مورد تائید اداره دارایی باشد به آن دستگاه مالیات تعلق نمیگیرد.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان سال 1403

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان، 2 حالت کلی دارد. حالت اول برای اشخاصی که تکالیف مالیاتی خود را کامل انجام دهند، که در این حالت درآمد ها و هزینه ها مشخص شده و بر مبنای سود و زیان و معافیت های مالیاتی مشخص میشود.

حالت دوم برای اشخاصی که تکالیف مالیاتی را انجام ندهند، بر اساس ضریب مالیاتی و سودی که خود اداره مالیات برای هر کسب و کار در نظر گرفته محاسبه میشود. یعنی کل گردش کارتخوان در ضریب مالیاتی کرده و سود را بدست آورده و نسبت به سود مالیات که در نرخ مالیات ضرب می شود، مالیات را دریافت میکند.

در سال 1403 اگر سود فعالیت 1/440/000/000 ریال (144 میلیون تومان) هست مالیات صفر محاسبه میشود و مازاد بر آن بر اساس نرخ ماده 131 مالیات آن محاسبه میشود.

براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی، کلیه تراکنش‌های انجام شده بوسیله دستگاه پوز، در دسته فعالیت‌های شغلی جای گرفته و مالیات کارتخوان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به طور کلی، نرخ مالیات کارتخوان و دستگاه پوز به شرح جدول زیر خواهد بود:

میزان سودنرخ مالیات
تا 200 میلیون تومان (200/000/000 تومان سود)15 درصد
از 200 تا 400 میلیون تومان (200/000/000 تومان تا 400/000/000 تومان سود)20 درصد
بیش از 400 میلیون تومان ( بیشتر از 400/000/000 تومان سود)25 درصد

توجه داشته باشید که در محاسبه مالیات کارتخوان با فرمول جدیدی مواجه نخواهیم بود و برای محاسبه آن باید از همان فرمولی که برای مالیات بر درآمد مشاغل به کار می‌رود، کمک بگیریم.

حال برای درک بهتر نحوه محاسبه مالیات کارتخوان و دستگاه پوز یک مثال عملی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

فرض کنید درآمد سالانه یک فروشگاه 1/000/000/000 تومان باشد و هزینه های آن 500/000/000 تومان باشد.

در نتیجه مبلغ سود خالص 500/000/000 تومان میباشد.

توجه داشته باشید که 144/000/000 تومان از این سود، معاف از مالیات است.

ولی اگر همین فروشگاه و یا سوپرمارکت با اسناد و مدارک هزینه ۶۰ درصدی ارائه دهد، به جای اینکه ۱۰ درصد در اداره مالیات مد نظر قرار گیرد، طبق فرم توافق تبصره ماده ۱۰۰ مثلاً ۶% رو در نظر میگیرد.

انواع واریزی ها به دستگاه پوز و مالیات آن:

  1. فروش درآمد که خود صاحب دستگاه کارتخوان قبول دارد، که درآمد تلفی میشه و مالیات دارد.
  2. واریزی های مجهول که خودتان هم نمیدانید بابت چیست، درآمد محسوب شده و مالیات برای آن محاسبه میشود.
  3. سومین مورد انتقال بین حساب، یعنی من یه کارت بانکی دارم به دستگاه پوز بانک دیگه مربوط به خودم کارت میکشم، مالیات ندارد.
  4. چهارم بابت فروش خانه و ماشین و موارد دیگر، به شرط اثبات این موضوع مالیات ندارد.

آیا مالیات دستگاه پوز سیار با غیرسیار فرق دارد؟

دستگاه کارت خوان سیار با غیرسیار تفاوتی ندارد و همانند درگاه‌های پرداخت اینترنتی توسط سامانه به صورت سالانه محاسبه میشود. در حقیقت مالیات به تراکنش ایجاد شده تعلق می گیرد و تفاوتی بین دستگاه کارتخوان سیار با ثابت وجود ندارد.

دریافت کد منحصر بفرد هنگام ثبت دستگاه‌های پوز سیار و غیرسیار به منظور تعیین دقیق درامد مشاغل و اطمینان از صحت و سقم اطلاعات داده شده در اظهارنامه مالیاتی است. به این ترتیب پس از ثبت دستگاه پوز و دریافت کد ، همه اطلاعات تراکنش‌های انجام شده توسط دستگاه پوز در اداره دارایی رصد شده و تصمیم گیری نهایی بر روی مبلغ اعمال خواهد شد.

چه کسب و کارهایی موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند؟

طبق ماده 2 قانون سامانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اشخاصی که خرده فروش هستند و یا با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند موظفند که از پایانه های فروشگاهی مثل دستگاه کارتخوان، درگاه پرداخت الکترونیکی و هر نوع پایانه ایی که امکان اتصال به شبکه بانکی کشور و سامانه مالیات داشته باشد، استفاده کنند.

مشاغلی از جمله پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، وکلا، مشاورین حقوقی، مشاورین خانواده، فروشندگان تجهیزات پزشکی و … مکلف به استفاده از پایانه های فروشگاهی برای کسب و کار از جمله دستگاه کارتخوان هستند.

جریمه عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی مانند کارتخوان، مبلغ 2 میلیون تومان جریمه و یا 10 درصد از مبلغ کل فروش است (هر کدام بیشتر باشد) و با توجه به مشاغلی که اعلام شد، جریمه سنگینی به شمار می آید. همچنین در صورت اثبات عدم استفاده مشاغل بالا از پایانه های فروشگاهی، از معافیت ها مالیاتی و مشوق های مالیاتی نیز محروم می‌شوند.

کد مالیات کارتخوان چیست؟

کد مالیاتی کارتخوان یک کد 10 رقمی است که سازمان امور مالیاتی به دستگاه‌های کارتخوان POS اختصاص داده است و به منظور شفاف‌سازی تراکنش‌های دستگاه و جلوگیری از فرار مالیاتی بکار می رود.

همه اشخاصی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند موظف به دریافت کد مالیاتی کارتخوان خود هستند. که میتوان با مراجعه به سامانه امور مالیاتی کشور و ثبت نام، کد مالیاتی کارتخوان خود را دریافت کنید.

امروزه اداره امور دارایی کاملا سیستمی شده و با استفاده از کد ملی‌ همه اطلاعات شما را در اختیار دارد. بنابراین ثبت دستگاه کارتخوان اجباری بوده و برای مودیان اقتصادی باعث میشه که این افراد مشمول جریمه نشوند.

کسانی که متقاضی دستگاه کارتخوان برای کسب و کار خود هستند، ابتدا باید کد مالیاتی داشته باشند و در غیر این صورت فعالیت کارتخوان ممکن نیست. این کد مانند کد ملی شما، هویت درآمدی شما را مشخص می‌کند. در واقع با دریافت این کد، تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها و درآمد شما در کسب و کارتان بصورت دقیق در دسترس اداره امور دارایی قرار میگیرد.

نحوه استعلام دستگاه کارتخوان

برای آن که بتوانید کلیه دستگاه‌های پوزی که به نام شما در سامانه الکترونیک خدمات مالیاتی به ثبت رسیده‌اند را مشاهده کنید، کافیست در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام نمائید. لازم به ذکر است که در این سامانه علاوه بر آن که می‌توانید کلیه دستگاه‌های کارتخوانی را که به نام‌تان ثبت شده را مشاهده کنید، بلکه می‌توانید کلیه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به اسم شما ثبت شده‌اند را نیز ببینید.

البته با استفاده از کد ملی نیز می‌توانند مالیات کارتخوان و بدهی مالیاتی را استعلام نمایند. در قدم اول وارد سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به آدرس tax.gov.ir شده و در صفحه اصلی بر روی گزینه «سایر خدمات مالیاتی» کلیک کرده و از زیرمنوی باز شده، آیتم استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب کنید و یا از طریق ورود به درگاه ملی خدمات وارد پنل کاربری خود شوید.

در صفحه جدید باز شده باید شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کدملی (برای اشخاص حقیقی)، رمزعبور و عبارت مندرج در تصویر امنیتی را وارد و سپس بر روی گزینه «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید. برای شما پیامک امنیتی ارسال شده و با وارد کردن آن و شناسایی شما به درگاه ملی مالیاتی وارد می شوید. در قسمت داشبورد خلاصه‌ای از وضعیت مالیاتی خود را در نظام مالیاتی کشور مشاهده خواهید کرد.

از منوی سمت راست، گزینه درخواست‌ها را انتخاب کنید و سپس در زیرمنوی باز شده بر روی گزینه «مدیریت پرداخت ها و پذیرنده ها» کلیک کنید. در این قسمت میتوانید دستگاه های کارتخوان سایر پذیرنده ها که متعلق به شما هستند را مشاهده کنید.

عدم ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی چه پیامدهایی دارد؟

زمانی که دستگاه کارتخوان را با استفاده از کد مالیاتی به پرونده خود متصل نکنیم، دستگاه بطور خودکار قطع خواهد شد و هیچ گونه تراکنشی نمی‌توان انجام داد. خیلی از کسب و کار ها برای دور زدن قانون، از روش کارت به کارت و واریز وجه مستقیم به حساب خود استفاده میکنند که باید گفت با توجه به اقدامات جدید اداره دارایی، تمامی وجوه واریزی به حساب بانکی هم جزو درآمد شما محسوب می‌شود و برای آنها نیز مالیات در نظر گرفته می‌شود.

چگونه مالیات کارتخوان را لغو کنیم؟

برای آن که بتوانید مالیات کارتخوان را لغو کنید، راهی جز ارسال درخواست غیرفعالسازی برای دستگاه‌های پوز نخواهید داشت؛ برای انجام این کار باید به سراغ وب‌سایت my.tax.gov.ir رفته و پس از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، باید به سراغ قسمت «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» بروید تا لیست کامل کلیه دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده‌اند را مشاهده کنید. حال می‌توانید با انتخاب هر یک از این دستگاه‌ها و سپس کلیک بر روی گزینه «درخواست غیرفعالسازی» نسبت به لغو دستگاه کارتخوان و مالیات کارتخوان اقدام کنید. توجه کنید از صادر کننده دستگاه کارتخوان نیز باید بخواهید که دستگاه را جمع آوری کند و برگه جمع آوری دستگاه کارتخوان را به شما بدهد.

نکات مهم در خصوص خدمات مالیات کارتخوان ها و دستگاه پوز

در مورد استفاده از دستگاه کارتخوان و خدماتی که از آن دریافت میکنید موضوعاتی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

  • خود کارت خوان به تنهایی مالیات اضافی ندارد و در حقیقت کارتخوان دستگاهیست که به اداره مالیاتی سیگنال میده که شما فعالیت شغلی دارید و یک فعالیت اقتصادی وجود دارد. درنتیجه مشمول مالیات میشوید. مگر اینکه شما با اسناد و مدارک ثابت کنید این ورودی به حساب من، مدیریت تراکنش‌های حساب‌هایم بوده و یا موضوع دیگری بوده است.
  • مالیات به نسبت سود فعالیت محاسبه میشود، یعنی اینکه صنف یا کسب و کار نسبت سود فعالیتش از نظر اداره مالیات چقدر است. مثلا سوپر مارکت نسبت سود فعالیتش ۱۰ درصده و یا محصولات گوشتی و پروتئینی ۸ درصد هست.
  • هرگونه ورودی در دستگاه کارتخوان شما یا درگاه پرداخت اینترنتی و یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی برای سایت‌های اینترنتی هم دقیقا حکم کارتخوان رو دشاته و هرگونه ورودی که مثلا کارت کشیده شده باشد یا فردی در سایت شماره ۱۶ رقمی رو وارد کرده و خرید اینترنتی انجام میدهد، از نظر اداره مالیات برای شما درآمد تلقی میشود.
  • کارتخوان هایی که اداره مالیات با آنها کاری نداشته است نکته ایست که بسیار مهم است. ممکن است شما کارت خوان داشته باشید و دو یا سه سال هست اداره مالیات کاری به شما نداشته و اظهارنامه هم ارائه ندادید و تکلیف مالیاتی هم انجام ندادید. این موضوع به منزله‌ این نیست که هیچ وقت اداره مالیات سراغ شما نخواهد آمد. اداره مالیات میتواند تا پنج سال به عقب برگشته و به واسطه آن تراکنش های کارتخوانی که شما داشتید یا درگاه پرداخت اینترنتی از شما گزارش مالی بخواهد.
  • هر کسی که صاحب شغل است و متقاضی دریافت دستگاه کارتخوان است ، باید پرونده و کد داشته باشد تا به عنوان مودی شناخته شود.
  • اگر اطلاعات ثبت شده در سامانه مودیان اشتباه باشد ، پس از بررسی کارشناسان دستگاه مسدود خواهد شد.
  • شرکت ها و بانک های ارائه دهنده دستگاه کارتخوان هیچ دخالتی در امور شما ندارند.
  • اطلاعات بانکی وارد شده در پرونده باید با اطلاعات مودی همخوانی داشته باشد و حساب به نام خود شخص باشد.
  • تمامی تراکنش های دستگاه کارتخوان به عنوان درآمد در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه به مراجعه به سازمان با ارائه اسناد خلاف این امر را ثابت کنید.
  • اگر اطلاعات کافی در زمینه دریافت کارتخوان و ایجاد پرونده ندارید ، میتوانید امور خود را به مجموعه رایان محاسبان بسپارید. این مجموعه سالهاست خدمات مالیات کارتخوان و سایر حوزه های مالیاتی و حسابداری را در ابعاد مختلف به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

کارتخوان بدون مالیات چیست؟

این موضوع وعده دروغین افراد فروشنده این دستگاه های پوز است که با فریب مردم و تبلیغات، فروش دستگاه های خود را انجام میدهد. در واقع با توجه به اینکه تمامی پایانه های فروشگاهی از جمله دستگاه کارتخوان کد و پرونده مالیاتی دارند، به هیچ وجه امکان دور زدن قانون وجود ندارد و دستگاه های پوز اگر به اداره امور دارایی وصل نباشند، کوچکترین تراکنش بانکی را پشتیبانی نمیکنند.

لطفا هنگام تهیه دستگاه کارتخوان برای کسب و کار خود به وعده های پوچ و دروغین افراد توجه نکنید.

سوالات متداول دیگر:

آیا دستگاه های کارتخوان مالیات دارند؟

بله ورودی های دستگاه کارتخوان درآمد محسوب شده و تحت عنوان مالیات درآمد با آن برخورد میشود. در سال گذشته دارندگان کارتخوان پیامی دریافت کردند با این عنوان که در سایت دارایی ثبت نام کرده و کارتخوان خود را به پرونده ارسال کنند.

اگر مالک دستگاه پوز با صاحب جواز کسب یکسان نباشد، در این صورت باید اظهارنامه‌های مجزایی ارسال شود؟

بله؛ مگر این که این دو شخص، پرونده مالیاتی خویش را به صورت مشارکتی تشکیل داده باشند.

آیا کلیه دستگاه‌های کارتخوان باید مالیات پرداخت کنند؟

بله؛ بجز آن دسته از مؤدیانی که فعالیت آن‌ها شامل موارد صفر مالیاتی بوده و معاف از مالیات هستند.

ثبت مالیات دستگاه کارتخوان از طریق چه سایتی انجام می‌گیرد؟

برای این منظور باید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید و در همین سایت میتوانید بررسی کنید که چه کارتخوان هایی به نام شما ثبت شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه