شرایط ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی و نحوه اعتراض

رایان محاسبان

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

ممنوع الخروجی به وضعیتی گفته می‌شود، که فرد به دلیل داشتن بدهی مالیاتی، اجازه خروج از کشور را ندارد و توسط اداره امور مالیاتی اجرا می شود.

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی طی مراحل مختلفی صورت می‌گیرد و هیچ ‌گاه به صورت اتفاقی نیست. در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات، سازمان امور مالیاتی با کمک دادستان و اداره گذرنامه، حکم ممنوع‌ الخروجی افراد را صادر می‌کند و افراد نمی‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

مالیات در هر کشوری، مهم‌ترین منبع درآمد دولت بوده و همه افراد و سازمان‌ها موظف به پرداخت به موقع آن‌ها هستند. بسیاری از افراد پرداخت مالیات را جدی نمی‌گیرند و هیچ توجهی به عواقب آن ندارند. یکی از مهم‌ترین عواقبی که در انتظار این افراد بوده، ممنوع‌الخروج‌شدن آن‌ها از کشور است. این افراد در فرودگاه تازه متوجه ممنوع‌الخروجی خود می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته و سفر خود را از دست می‌دهند.

اگر شما هم قصد دارید تا در خصوص نحوه ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی و مراحل آن اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سوالات زیادی در خصوص ممنوع الخروجی مالیاتی و بدهی مالیاتی پرسیده میشود که همین ابتدای مطلب چند مورد پر تکرار را پاسخ داده ایم:

سقف ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی چقدر است؟

سقف ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی برای اشخاص حقیقی ۴۰ میلیون تومان، برای شرکت های تولیدی با پروانه بهره برداری ۲۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا ۲ میلیارد تومان و برای بقیه شرکت ها و یا اشخاصی که کار تولیدی میکنند به میزان ۱۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا ۸۰۰ میلیون تومان می باشد.

چطور استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی بگیریم؟

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی، از طریق سامانه ثبت نام و استعلام ممنوع الخروجی اداره مالیات به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید و همچنین برای ممنوع الخروجی در سایر موارد از سایت exitban.ssaa.ir نیز میتوانید استعلام بگیرید.

چگونه می توان از ممنوع الخروجی مالیاتی رفع اثر کرد؟

پرداخت کامل بدهی، تقسیط بدهی، ارائه وثیقه، اعتراض به حکم قطعی مواردی است که می توان از ممنوع الخروج شدن رفع اثر کرد.

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی به چه معناست؟

مالیات یکی از مهم‌ترین منبع درآمد در هر کشور محسوب می‌شود. همواره نظارت دقیق و حتی سختگیرانه‌ای برای پرداخت آن از سمت مراجع قانونی اعمال می‌شود. اما در هر حال ممکن است که افرادی به صورت عمدا یا سهوا در پرداخت مالیات کوتاهی کنند.

در این صورت این افراد به عنوان بدهکاران مالیاتی شناخته می‌شوند. سازمان مالیات و دارایی کشور هم ضمن شروطی که برای این افراد قرار می‌دهد، آخرین اقدام ممنوع‌الخروجی این افراد است.ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی، به حالتی گفته می‌شود که افراد به دلیل داشتن بدهی بسیار بالا و به عنوان فرار مالیاتی، اجازه خروج از کشور را ندارند.

در این صورت افراد زمانی که بدهی خود را به صورت کامل تسویه نکنند، باید درون مرزهای کشور مانده و نباید از کشور خارج شوند. معمولا افراد از قبل از این نوع ممنوعیت آگاهی ندارند و زمانی که برای سفر خارجه به فرودگاه می‌روند، علت ممنوع‌الخروجی به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. قبل از سفر حتما استعلام ممنوع‌الخروجی را انجام دهید.

چه کسانی ممنوع الخروج مالیاتی می شوند؟

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

ممنوع‌الخروجی افراد به دلیل بدهی مالیاتی اتفاق می‌افتد. اکثر افراد حقیقی یا حقوقی که مالیات خود را به صورت کامل پرداخت نمی‌کند یا پرداخت آن را به تعویق می‌اندازند، با صدور حکم دادگاه دچار ممنوع‌الخروجی می‌شوند. این حکم ابتدا توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر شده و به دادگاه مربوط فرستاده می‌شود.

میزان مالیات هر سازمان یا فرد حقیقی در بالاتر برای شما آورده شده و اگر افراد از پرداخت آن سرپیچی کنند، علاوه بر مجازاتی که دادگاه برای آن‌ها درنظر می‌گیرد، حکم ممنوع‌الخروجی آن‌ها هم صادر می‌شود. بنابراین لازم است که قبل از سفر مقدار بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند تا از حالت ممنوع‌الخروج خارج شوند.

شرایط ممنوع الخروج مالیاتی به صورت زیر میباشد:

  • بدهی مالیاتی باید قطعی شده باشد.
  • بدهی مالیاتی در موعد مقرر پرداخت نشود.
  • مبلغ بدهی مالیاتی از سقف تعیین شده تجاوز کند.

نحوه تعیین سقف بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی

توجه داشته باشید که هر نوع بدهی مالیاتی موجب ممنوع‌الخروجی افراد نمی‌شود. میزان بدهی مالیاتی معمولا یک سقف معینی دارد که اگر مقدار مالیات از سقف نگذشته باشد، افراد جزو ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی نمی‌شوند.

اداره مالیات و دارایی می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی آن‌ها برای اشخاصی که پروانه بهره‌برداری دارند، و بالاتر از ۲ میلیارد تومان یا بیست درصد سرمایه ثبت شده باشد، جلوگیری کند.

همچنین این بدهی برای اشخاص تولیدی و سایر شرکت ها به میزان ده درصد از سرمایه ثبت شده یا مقدار ۸۰۰ ملیون تومان در نظر گرفته شده است . سایر اشخاص هم اگر بدهی آن‌ها بیش از۴۰ میلیون تومان باشد، جزو ممنوع‌ الخروجی ها بابت بدهکاری مالیاتی می‌شوند.

مدت زمان حکم ممنوع الخروجی چقدر است؟

به طور کلی، مدت زمان حکم ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی طبق قانون 133 آیین دادرسی، براساس دلایل حقوقی بدهی و نوع جرم فرد تعیین می‌شود. معمولا دادگاه با بررسی مقدار بدهی و دلایلی که موجب پرداخت نشدن مالیات می‌شود، حکم ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی را صادر می‌کند. عموما مدت زمان حکم شش ماه در نظر گرفته می‌شود. البته توجه داشته باشد که این حکم پس از گذشت شش ماه قابل تمدید است.

اگر فرد ممنوع‌الخروج بخواهد که در خصوص حکم خود اعتراض وارد کند، باید پس از گذشت 20 روز از صدور حکم، به مراجع مربوط برود و درخواست خود را ارائه دهد. گاهی ممکن است خطایی در صدور حکم رخ دهد که در اینصورت خطای مورد نظر تایید می‌شود. سپس درخواست ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی هم از سمت دادستان به دادگاه اطلاع داده می‌شود و حکم نقض می‌شود.

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی

استعلام ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

اگر شما هم دارای کسب‌وکاری هستید، پس‌ حتما به عنوان یک فرد موفق، قبل از اینکه برنامه سفر خود را بچینید، استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی یا حتی کیفری خود را بگیرید. تصور کنید که تمام مقدمات سفر خود را آماده کرده و راهی سفر شده‌اید، اما در فرودگاه به شما بگویند که ممنوع‌الخروج شده‌اید! یه اصطلاح معروفی است که می‌گوید؛ علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد. پس استعلام ممنوع‌الخروجی قبل از سفر را فراموش نکنید.

سازمان امور مالیاتی کشور برای افرادی که می‌خواهند از وضعیت ممنوع‌الخروج خود اطلاع پیدا کنند، اقداماتی را فراهم کرده است. یکی از راحت‌ترین اقدامات، استعلام ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی از طریق درگاه ملی است. کافی است به درگاه my.tax.gov.ir مراجعه کنید و با استفاده از کد ملی خود، بر روی گزینه استعلام ممنوع‌الخروجی بزنید. تمام قبوض بدهی مالیاتی شما هم به نمایش گذاشته می‌شود و قابل پرداخت است.

استعلام ممنوع الخروجی از سامانه

در گذشته که تکنولوژی همانند حال پیشرفته نبود، افراد برای اطلاع از ممنوع‌الخروجی و میزان بدهی مالیاتی خود باید راه‌هایی همچون تلفن زدن، مراجعه حضوری، آگهی روزنامه و … را پیگیری و چک می‌کردند. امروزه دیگر روش‌های قدیمی چاره‌ساز نیست و با توجه به قوانین جدید، افراد می‌توانند از طریق اینترنت به سامانه مالیاتی مراجعه کنند و به صورت غیر حضوری و در کمترین زمان از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوند.

روش‌های استعلام در گذشته بسیار وقت گیر و سخت بود. مسافران مجبور بودند که قبل از سفر خود به اداره گذرنامه یا سازمان مالیاتی مراجعه کنند و از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود اطلاع کسب کنند. امروزه تنها با وارد کردن کد ملی خود در پایگاه ثبت اسناد و املاک به آدرس Extiban.ssaa.ir از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوید.

راهکارهایی برای رفع ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

زمانی که حرف از ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی می‌شود، یعنی فرد امکان خروج از کشور را به هیچ وجه ندارد. البته گاهی به دلایل قانونی استثنا هم وجود دارد. در اینصورت دادگاه با بررسی شرایط و دلایل فرد بدهکار، حکم ممنوع‌الخروجی را نقض می‌کند و فرد اجازه خروج از کشور را پیدا می‌کند. رفع ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی هم دارای شرایط و قوانین خاصی است که حتما باید مورد تایید دادگاه و دادستان قرار گیرد، در غیر اینصورت فرد اجازه خروج از کشور را ندارد.

راهکارهایی که برای رفع ممنوع الخروجی بدهکاران وجود دارد، شامل موارد زیر است:

پرداخت بدهی توسط افراد ممنوع‌الخروج:

فرد بدهکاری که دچار ممنوع‌الخروجی شده، تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکند، اجازه خروج از کشور را ندارد. این فرد باید بدهی خود را از سازمان امور مالیاتی دریافت و سپس تسویه کند. اداره مالیاتی با صدور نامه‌ی مجوز، حکم ممنوع‌الخر‌وجی فرد را لغو می‌کنند.

ابطال برگ تشخیص مالیات با رای اداره مالیات:

اگر فرد بدهکار به حکم خود به سازمان مالیات اعتراض کند، طی بررسی‌های دادگاه، برگ تشخیص پرداخت قطعی مالیات با نظر هیئت مالیاتی باطل شده و حکم کاملا نقض می‌شود. در اینصورت حکم ممنوع‌الخروجی افراد، لغو می‌شود.

ضمانت فرد ممنوع‌الخروج برای پرداخت بدهی بعد از سفر:

یکی دیگر از راهکارهایی که برای رفع ممنوع‌الخروجی افراد وجود دارد، دادن ضمانت به پرداخت است. گاهی افراد توانایی پرداخت بدهی مالیاتی خود را قبل از سفر نداشته باشند و هدف سفر او هم به نوعی کاری باشد و موقعیت برای پرداخت بدهی ایجاد شود.

در این صورت افراد می‌توانند با وثیقه ملکی، ضمانت نامه بانکی، یا وجه نقد به عنوان پرداخت بدهی خود استفاده کنند. به این صورت می‌تواند موقتا مجوز رفع ممنوع‌الخروجی را دریافت کند.

رفع اشتباه اسمی در ممنوع الخروجی مالیاتی

اقدامات لازم برای رفع اشتباه یا تشابه اسمی در ممنوع الخروجی مالیاتی

گاهی ممکن است که به دلیل تشابه اسمی، افراد به اشتباه دچار ممنوع‌الخروجی شوند. در این صورت متقاضی یا وکیل او باید به دادستان مالیاتی مراجعه کنند و مستندات کافی را در خصوص تشابه اسمی ارائه کرده و درخواست رفع ممنوع‌الخروجی کنند. طبق تبصره دوم قانون‌247 دادرسی، زمانی که حکم ممنوع‌الخروجی صادر می‌شود، از ده تا بیست روز بعد آن می‌توانند به حکم اعتراض کنند.

توجه کنید که برای رفع اشتباه یا تشابه اسمی باید مستندات کافی را به دادستان مربوط یا بازرس ارائه دهید تا حکم شما لغو شود. اگر مستندات شما کافی نباشد یا دادستان را قانع نکند، در این صورت می‌تواند حکم ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی را به اجرا در بیاورد.

مراحل ممنوع الخروجی مالیاتی برای بدهکاران

اگر شرایط ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی چه برای شخص حقوقی و چه حقیقی فراهم باشد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند با انجام روند قانونی و طی مراحل مختلف اقدام به ممنوع الخروجی افراد کند. باید بدانید که ممنوع الخروجی افراد مالیاتی به یکباره اتفاق نمی‌افتد و مراحل مختلفی دارد. نحوه ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی طبق مراحل زیر پیش می‌رود.

در صورتی که بدهی مالیاتی افراد، چه شخص حقیقی و چه حقوقی از سقف اعلام شده در قانون مالیات بیشتر شود، سازمان امور مالیاتی، در وهله اول یک سری اقدامات قانونی برای استعلام بدهکاران مالیاتی از حساب بانک مرکزی آغاز می‌کند. پس اولین مرحله برای ممنوع‌الخروجی، استعلام حساب بانکی بدهکاران است.

مرحله بعد، در صورت عدم شناسایی حساب بانکی و اموال افراد بدهکار، ابتدا اخطار پرداخت مالیات از سوی سازمان مالیاتی به صورت پیامک به افراد ارسال می‌شود. در این صورت به افراد یک ماه فرصت می‌دهند تا بدهی خود را پرداخت کنند.
در این مرحله چنانچه فرد بدهکار از پرداخت مالیات خود همچنان سر باز زده و از پرداخت مالیات خود خودداری می‌کند، طبق دستور اداره کل امور مالیاتی، حکم ممنوع‌الخروجی فرد بدهکار توسط دادستان انتظامی مالیات، صادر می‌شود و به معاونت دادستانی کل کشور برای اجرا ارسال می‌شود. در این مرحله حکم ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی هنوز به طور کامل قطعی نشده است.

در مرحله آخر، اگر حکم ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی، با توجه به ضوابط و قوانین درستی ارسال شده باشد، از سمت دادستان کل کشور تایید شده و به اداره گذرنامه نیروی انتظامی ارسال می‌شود. این حکم در سیستم مرکزی ثبت شده و فرد به طور قطعی ممنوع‌ الخروج می‌شود.

چطور می توان از طریق فرودگاه امام ممنوع الخروجی را استعلام گرفت؟

یکی از روش ها یا شرایطی که بدهکاران مالیاتی می توانند از طریق آن ممنوع الخروجی را خود را بررسی کنند، فرودگاه امام خمینی است. برای بررسی شرایط ممنوع الخروجی مالیاتی بهترین روش مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور و استعلام ممنوع الخروجی است. در غیر این صورت می توان با تماس با اداره گذرنامه یا فرودگاه امام خمینی و ارائه اطلاعاتی مانند شماره شناسنامه و کد ملی، ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود را استعلام بگیرید.

استعلام ممنوع الخروجی از طریق سامانه ثنا

برای این که بتوانید از طریق سامانه ثنا ممنوع الخروجی خود را بررسی کنید. ابتدا به سامانه ثبت من my.ssaa.ir مراجعه کرده و سپس روی گزینه یا بخش ممنوع الخروجی را کلیک کرده و وضعیت خود را بررسی نمایید.

استعلام ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی با پیامک

باید بگوییم که در حال حاضر استعلام و بررسی شرایط ممنوع الخروجی با استفاده از پیامک امکان پذیر نیست. در چند سال گذشته افراد برای این که بخواهند استعلام بگیرند باید به صورت حضوری به ادارات گذرنامه در شهر خود می رفتند؛ در صورتی که در حال حاضر علاوه بر آن می توانند از طریق سامانه هم استعلام بگیرند؛ اما با پیامک این کار امکان پذیر نیست.

چطور از طریق پلیس 10 ممنوع الخروجی را استعلام بگیریم؟

برای این کار بهتر است ابتدا به سایت my.ssaa.ir  مراجعه کرده و پس از این که به سایت وارد شده اید، روی گزینه ای به اسم ثبت من کلیک کرده و وارد بخش اجرای اسناد رسمی رفته و ممنوع الخروجی خود را استعلام بگیرید.

چطور از طریق تلفن ممنوع الخروجی خود را استعلام بگیریم؟

افراد مختلف می توانند از طریق های مختلفی شرایط ممنوع الخروجی خود را بررسی کنند و اگر فردی در فرودگاه متوجه ممنوع الخروجی شد، می تواند از پرسنل شماره تماس برای استعلام قطعی خود را دریافت کند.

بهترین روش استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی چیست؟

معمولا افراد زمانی متوجه ممنوع الخروج شدن خود می شوند که می خواهند از کشور خارج شده و در گیت فرودگاه از رفت و آمد آن ها جلوگیری می شود و باید به پلیس فرودگاه مراجعه کرده و تا وضعیت خود را کاملا متوجه شوند. به همین دلیل بهتر است که افراد پیش از هر گونه برنامه ریزی، بدهکاری مالیاتی خود را ارزیابی نمایند. برای بدهکاران مالیاتی بهترین روش این است که به سامانه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کرده و سپس میزان بدهکاری، شرایط و همین طور ممنوع خروج بودن خود را بررسی کنند و برای پرداخت هزینه های مالیاتی و جرایم خود اقدام کنند.

سخن پایانی

در این مطلب توضیح دادیم که ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی چیست و در صورت وجود باید چه اقداماتی انجام دهید. یادتان باشد که پرداخت مالیات، ضروری‌ترین اقدامی است که صاحبان کسب‌وکارها باید انجام دهند و این کار باید به‌صورت قانونی انجام شود. آیا از قوانین پرداخت مالیات‌ها اطلاعی دارید و چگونه باید از ممنوع الخروج شدن جلوگیری کرد؟

اگر شما هم برای پیگیری امور مالیاتی خود به توانایی‌های یک متخصص در امور مالی خدمات مالیاتی نیاز دارید، کافی است از طریق تماس با شماره‌های درج شده در سایت رایان محاسبان یا پیغام از طریق لینک واتساپ با متخصصین ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه