مالیات کارگاه های کوچک – حسابداری و نحوه محاسبه

رایان محاسبان

مالیات کارگاه های کوچک

مالیات کارگاه های کوچک و حسابداری آن از جمله مسائل مهم موضوع انجام امور مالیاتی در کسب و کارهای مختلف است که تازه شروع به کار کرده اند و یا این که زمینه فعالیت شان آن چنان گسترده نیست. امور مالی و مالیات در کنار هم دیگر از جمله دغدغه های بسیاری از افراد محسوب می شود. امور مالی کسب و کارها هر چند کوچک باشند دارای یک سری ریز نکات مخصوص به خودشان می باشد و همین طور امور مالیاتی هم حساسیت زیادی دارند؛ چرا که مالیات کارگاه های کوچک به عنوان یکی از مالیات ها محسوب می شود که به شکل مستقیم از درآمد و ورودی مالی آن ها کسر می شود. این مالیات به شکل مستقیم از سود، فروش و خدمات اخذ می شود و مانند سایر کسب و کارها باید مشاغل کوچک مالیات پرداخت کنند.

مالیات کارگاه های کوچک و حسابداری آن باید به صورتی باشد تا هم به دولت کمک کند و هم جلوی رشد و گسترش کسب و کارها را نگیرد. بررسی امور مالی و تکالیف مالیات مشاغل اهمیت زیادی دارد که هر گونه بروز خطا و اشتباه در آن می تواند جلوی گسترش فعالیت این مجموعه ها را بگیرد و نیاز به خدمات شرکت های تخصصی مانند رایان محاسبان دارد.

کارگاه های کوچک به چه کسب و کارهایی گفته می شود؟

با توجه به موارد مختلف، موضوع دقیقی برای تعریف کسب و کارهای کوچک وجود ندارد و در کشورهای گوناگون می تواند تفاوت داشته باشد؛ اما با توجه به تعداد پرسنل، میزان دارایی، ارزش پول و ….. مشخص می شود که آیا یک کسب و کار کوچک است یا خیر. با توجه به تعریف مرکز آمار در داخل کشور ما به کسب و کارهایی که پرسنل آن ها کم تر از 9 نفر باشند، کارگاه های کوچک گفته می شود. همین طور می توان صنایع و کارخانجاتی که تعداد پرسنل آن نیز کم تر از 50 نفر است، به عنوان یک کسب و کار کوچک در نظر گرفت.

مهم ترین موضوعات مالیات کارگاه های کوچک

  • بررسی و راه اندازی کسب و کار
  • عمر و موارد مرتبط به مالیات
  • انتخاب نوع نهاد
  • نحوه کاهش مالیات
  • کسر درآمد مشاغل دارای شرایط
  • بررسی و ارزیابی تکنیک های حسابداری
  • معاملات انجام شده
  • انجام قراردادهای مرتبط با خرید و فروش
محاسبه مالیات کارگاه های کوچک

نحوه محاسبه مالیات کارگاه های کوچک و حسابداری آن

با توجه به این که کسب و کارهای کوچک که به تازگی شروع به کار کرده اند، ممکن است با مسائل و قوانین مالیاتی آن چنان آشنایی نداشته باشند و برای آن ها چالش برانگیز شود. مالیات برای کارگاه های کوچک به این صورت محاسبه می شود که ابتدا نوع کسب و کار و کارگاه مشخص می گردد. به عنوان مثال آیا کارگاه یک نفره است یا محدود می باشد، آیا شرکت یک مدیر عامل دارد یا شراکتی می باشد. این اولین داده هایی می باشد که باید به منظور محاسبه مالیات کارگاه های کوچک و حسابداری آن بررسی شود.

پس از آن میزان ورودی و درآمدها باید به صورت دقیق مشخص گردد. این داده ها می تواند به منظور فروش محصول و یا خدمات باشد. همین طور هزینه های مرتبط با آن هم باید مشخص گردد.

پس از بررسی درآمد خالص، باید مالیات معادل برای کارگاه های کوچک محاسبه گردد که می تواند از موارد گوناگونی شامل شود که عبارتند از:

  1. مالیات بر درآمد
  2. مالیات بر املاک و مستغلات
  3. مالیات بر ارزش افزوده
  4. و …

پس از بررسی موارد گفته شده باید با توجه به مواردی که سازمان امور مالیات به عنوان تکالیف مالیاتی برای کسب و کار کوچک شما در نظر می گیرد، پرداخت کنید. بررسی امور مالیاتی و حسابداری برای کسب و کارهای کوچک نیاز به تخصص و مهارت دارد که بهتر است برای انجام آن ها از شرکت رایان محاسبان بهره بگیرید. همین طور شرکت رایان محاسبان با بهره گیری از حسابداران و پرسنل با تجربه خدمات حسابداری را نیز به کسب و کارهای کوچک ارائه می دهد.

معافیت مالیاتی کارگاه های کوچک

یکی از مواردی که در تکالیف مالیاتی اهمیت زیادی دارد، معافیت های مالیاتی است. آیا کارگاه های کوچک جزء مشمولین معافیت مالیاتی می شوند یا خیر؟ با توجه به تکالیف، سازمان امور مالیاتی کشور به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک یک سری موارد را در نظر می گیرد. در قدم اول کسب و کارها باید فرم اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند و آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و با توجه به آن ها دولت برای یک سری از کسب و کارهای کوچک معافیت مالیاتی در نظر گرفته است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی
  • بعضی از فعالیت های آموزشی
  • سپرده های بانکی
  • هزینه های درمانی
  • فعالان رشته صادرات
  • مجموعه های تعاونی
  • کسب و کارهای اکتشاف و یا اختراعی
  • فعالیت ها و کسب و کارهای مناطق آزاد

همین طور یک سری از کارگاه های کوچک و نوپا که یک سری ویژگی ها را داشته باشند نیز یک سری معافیت های مالیاتی برایشان در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

  • کسب و کار به مدت زمان بیشتر از سه سال شروع به کار نکرده باشد.
  • سرمایه کسب و کار محدود باشد.
  • کسب و کار ورودی مالی کمی داشته باشد.
  • درآمد های به دست آورده مجددا باید در کار سرمایه شوند و اگر این مبالغ در دست سرمایه گذاران قرار بگیرد، دیگر معافیت مالیاتی برای آن ها در نظر نمی گیرند.

جدید ترین قوانین مالیات کسب و کارهای کوچک h2

با توجه به این که سازمان امور مالیاتی کشور، برای مالیات قوانین مختلفی در نظر می گیرد و در هر سال ممکن است برای آن ها یک سری تغییرات انجام دهد، بنابراین کارگاه های کوچک باید از این قوانین کاملا آشنا باشند، بررسی امور مالیاتی و موارد مرتبط با آن نیاز به تخصص و مهارت دارد که باید توسط شرکت ها و پرسنل متخصص انجام شود. شرکت رایان محاسبان با توجه به تخصص و تجربه ای که دارد به مشتریان مشاوره امور مالیاتی در مورد جدیدترین قوانین مرتبط با مالیات کسب و کارهای کوچک را ارائه می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *