مالیات صنف پوشاک

رایان محاسبان

مالیات صنف پوشاک

مالیات پوشاک موضوعی است با اهمیت برای تولید کنندگان پوشاک، مراکز فروش عمده پوشاک و لباس، فروشگاه های پوشاک و کلیه مراکز صنفی این حوزه که در ایران فعالیت دارند و به دلیل شرایط نا به سامان بازار ایران، باید به مدیریت مالیاتی و مالی تولیدی و صنف فروشگاهی کسب و کارها خود بیشتر دقت داشته باشند. به همین دلیل صاحبان صنف پوشاک بهتر است برای پیشرفت و جلوگیری از نا به سامانی سرمایه خود از حسابداران و مشاوران مالیاتی خدمات و یا حداقل مشاوره صحیح بگیرند.

استفاده از تخصص حسابدار یا مشاور مالیاتی در این صنف باعث آشکارسازی‌ های مالی و کنترل موضوعات مالیاتی دقیق جهت این فعالان اقتصادی می‌شود.

یکی از مهم ترین بخش‌های اقتصاد ایران، بخش پوشاک و فروشندگان لباس است. در بخش پوشاک انواع فعالیت‌ها به واسطه نحوه عرضه آنها در بازار وجود دارد. فعالیت‌هایی از جمله واردات، صادرات و تولیدی. با توجه به اینکه هرکدام از این فعالیت‌ها درآمدی مستقل و قابل توجه دارند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. این مالیات متناسب با نوع فعالیت برای آنها محاسبه می‌شود.

مهمترین سوالات این صنف کاری را در زیر درج کرده ایم و به مرور اضافه خواهیم کرد:

مالیات صنف پوشاک چند درصد است؟

ضریب مالیات صنف پوشاک بر اساس 25 درصد در آمد مشمول مالیات محاسبه می شود و نسب به نوع فعالیت مالیات خرده فروشی پوشاک، عمده فروشی پوشاک و واردات درصد مالیات متفاوت دارد.

سقف معافیت مالیاتی پوشاک هم در حوزه های کاری مختلف بر اساس درآمد سنجیده می شود و برخی از فعالان این حوزه مثل پارچه فروشان و واردکنندگان مشمول ارزش افزوده پوشاک نیز میشوند.

مالیات صنف پوشاک، برای تولیدکنندگان اهمیت بالایی دارد. زیرا آنها باید بخش قابل توجهی از درآمد تولیدی خود را صرف پرداخت مالیات کنند. به همین علت بررسی حساب‌های مالیاتی و پرداخت آن در صنعت پوشاک اهمیت بالایی دارد.  مالیات صنف پوشاک شامل بخش‌های مختلف است که در این مطلب به بررسی آنان می‌پردازیم.

اصناف زیادی با مشکل در خصوص محاسبه مالیات صنف پوشاک خود، حسابداری و ثبت اطلاعات مالی رو به رو هستند و نمی‌دانند برای ثبت، آنالیز اطلاعات مالی کسب و کار خود بهترین و مورد اعتماد ترین کارشناس را از کجا پیدا کنند. رایان محاسبان با سابقه بالا در زمینه خدمات مالیاتی و ارائه خدمات حسابداری صنف پوشاک توانسته مشاوره و خدمات بسیار گسترده ایی در این حوزه ارائه نماید.

مالیات پوشاک
👩‍💼 مالی و مالیات در صنف پوشاک برآورد موجودی انبار – صدور فاکتور‌‌های خرید و فروش – قیمت گذاری‌ پوشاک و محاسبه مالیات
خدمات حسابداری و مالیات پوشاکتوسط تیم تخصصی شرکت رایان محاسبان
💰 مبلغ تعرفه با توجه نیاز کارفرما متغیر است و این موضوع با توجه به حجم کاری و نوع فعالیت و تعداد دفاتر و حساب ها متغیر می باشد
✅ بهترین نرم افزار‌های داخلی صنف پوشاکسپیدار- هلو – محک
✅ بهترین نرم افزار‌های خارجی حسابداری پوشاکVyapar – Tally Prime – Book Keeper

 

مالیات پوشاک چیست؟

تقریباً تمام واحدهای واردات، تولیدی و فروش پوشاک مشمول پرداخت مالیات هستند. تحویل اظهارنامه و پرداخت دقیق مالیات دارای اهمیت زیادی برای این واحدها است. برای اینکه بتوانید اظهارنامه مالیاتی را به درستی تحویل دهید و در پرداخت مالیات دچار مشکل نشوید، باید اطلاعات کافی در حوزه مالیاتی پوشاک دریافت کنید.

مالیات بخش پوشاک شامل اظهارنامه مالیاتی سالیانه، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، گزارش‌های معاملات فصلی است. این خدمات باید توسط افراد آگاه و خبره انجام شود تا به اشتباه دچار فرار مالیاتی و مشکلات مربوط به آن نشوید. شرکت‌های زیادی این انجام خدمات مالیاتی ارائه می‌دهند. رایان محاسبان یکی از این شرکت‌ها است که موضوعات مالیاتی پوشاک را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

مالیات پوشاک چقدر است ؟

مالیات پرداختی هر فرد حقیقی یا حقوقی در صنف پوشاک، متناسب با فعالیت او در نظر گرفته می‌شود. نرخ مالیات نیز سالانه توسط رئیس امور مالیاتی تعیین می‌شود. مالیات بر درآمد شامل مواردی است که تولیدکنندگان پارچه، لباس و دیگر بخش‌ها، فروشندگانی که به صورت عمده یا تکی فروش دارند، باید پرداخت کنند.

این مالیات متناسب یکی از عادلانه ترین نوع آن در ایران محسوب می‌شود. با توجه به سقف درآمد هر فرد، نرخ‌های متفاوتی از آن اعلام می‌شود. سپس باید با محاسبه درآمد کل این واحد، نرخ مربوط به آن مشخص شود. درنهایت به صورت مرحله به مرحله این مالیات کسر می‌شود. کارهای حوزه مالیاتی پوشاک برای آسان شدن محاسبه مقدار این مالیات‌ها ارائه می‌شود.

در بسیاری از فروشگاه ها بنا به داشتن دستگاه پرداخت شامل مالیات کارتخوان میشوند و بر اساس ورودی دستگاه کارتخوان مالیات محاسبه میشود.

دومین مالیاتی که به صنف پوشاک تعلق دارد، مالیات بر ارزش افزوده است. در این نوع مالیات، خریدار و مصرف کننده نهایی نیازی به پرداخت مالیات از این بخش ندارد. زیرا در مراحل قبلی مانند واردات، تولید و فروش این مالیات محاسبه و پرداخت می‌شود. درحقیقت این مالیات به صورت مرحله به مرحله از مقدار فروش پوشاک کسر می‌شود تا اینکه در مرحله آخر نیازی به پرداخت آن نیست.

در برخی موارد یک واحد علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، باید مالیاتی با عنوان عوارض گمرکی را پرداخت کند. این مالیات که با هدف حمایت از تولید داخل انجام می‌شود، به صورت مستقیم دریافت می‌شود. نرخ آن با توجه به ارزش پوشاک وارداتی تعیین می‌شود. البته برای صادرات نیز این مالیات وجود دارد. محاسبه دقیق مالیات پوشاک قوانین خاصی دارند که برای فعالیت در این حوزه، باید با آنها آشنا باشید. در ادامه به مهم ترین قوانین این بخش می‌پردازیم.

مزیت های ما در مالیات صنف پوشاک

مالیات صنف پوشاک
  • کارشناس مالی و مالیاتی به صورت تمام وقت یا پاره وقت در صنف پوشاک حضور فعال دارد.
  • کارشناس و مشاوران مالیاتی و مالی به صورت حضوری و یا غیر حضوری با توجه به نوع و حجم کار شما خدمات ارائه می کنند.
  • به صورت دقیق به هزینه‌های صنف و درآمدهای صنف رسیدگی میشود.
  • به صورت دقیق مطالبات و بدهی حسابداری صنف بررسی و پیگیری میشود.
  •  فاکتورها و تاریخ دقیق معاملات در سیستم حسابداری مربوط به پوشاک ثبت میشود.
  • موجودی انبار های پوشاک بررسی و با ایجاد سیستم انبارداری مدیریت میشود.
  • کارشناس حسابداری به رعایت قواعد و قوانین مالیات فروش می‌پردازد.
  • کارشناس ما به استاندارد سازی واحد صنفی پوشاک می‌پردازد.
  • به طور کل سیستم تولید، خرید، فروش، انبار و خزانه داری و سایر بخش های مالی بررسی و کنترل شده و برای بهبود آن راهکار ارائه می شود.

قوانین مالیاتی پوشاک

قوانین مالیاتی در بخش پوشاک، قوانین خاصی هستند که با اجرای آنها در برخی موارد از مزایای خاصی برخوردار می‌شود. در بخش بعدی به این مورد اشاره خواهیم کرد. در کل قوانین مالیاتی برای بهتر شدن فعالیت بخش پوشاک است.

یکی از مهم ترین قوانین این بخش این است که مالیات بر ارزش افزوده نباید به قیمت کالا در فروش نهایی محاسبه شود. این مالیات در مراحل قبلی محاسبه و کسر شده؛ بنابراین نیازی به پرداخت آن توسط خریدار نهایی نیست. به همین علت دریافت مالیات در این زمان مجاز نیست.

از دیگر قوانینی که در این حوزه اهمیت زیادی دارد، ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی است. اظهارنامه مالیاتی در حقیقت یک سند جامع از درآمد یک فرد حقیقی یا حقوقی است که هرساله باید به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. در این سند اطلاعات کاملی درمورد مقدار درآمد فرد ذکر شده است.

طبق این اطلاعات مالیات فرد محاسبه می‌شود. به همین دلیل باید اعداد دقیقی را در آن ذکر کرد. نکته مهم در این قسمت، زمان ارائه این اظهارنامه است. بین ۳ الی ۴ ماه بعد از پایان سال مالی هر واحد، باید اظهارنامه مالیاتی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

در صورت تأخیر و ارائه اطلاعات اشتباه، فرد باید جریمه آن را پرداخت کند. برای اینکه این فعالیت‌ها را به درستی انجام دهید، باید خدمات مالیاتی پوشاک را از شرکت‌های ارائه دهنده آن دریافت کنید.

معافیت‌های مالیاتی پوشاک

در صورت وجود شرایط متفاوت، فرد حقیقی یا حقوقی که در صنف پوشاک فعالیت می‌کند از پرداخت مالیات معاف می‌شود. البته اطلاعات مربوط به معافیت مالیاتی هرساله توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. اما درکل شرایط خاصی وجود دارند که اگر شامل آنها شوید، معاف از پرداخت مالیات می‌شوید.

سازمان امور مالیاتی هرساله عددی را به عنوان درآمد معاف از مالیات عنوان می‌کند. واحدهای تولیدی یا فروشی که درآمد سالیانه آنها کمتر از مقدار گفته شده باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. در حالت دوم واحد تولیدی یا فروش، درآمدی بالغ بر ده برابر معافی مالیات دارد. در این حالت نیز این واحد از شامل معافیت مالیاتی می‌شود. برای اطلاع از شرایط دیگر معافیت مالیاتی می‌توانید به سایت رایان محاسبان مراجعه کنید.

یکی از شرایطی که سازمان امور مالیاتی برای تسهیل کار واحدهای فروش و تولیدی ایجاد کرده است، پرداخت مالیات به صورت قسطی است. در این شرایط افراد حقیقی یا حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، می‌توانند مالیات خود را در چهار قسط پرداخت کنند. این کار باعث شده تا در صورت وجود مشکلات مالی، شرایط راحت‌تر باشد.

مالیات واردات پوشاک

برای واردات انواع پوشاک باید مالیاتی تحت عنوان عوارض گمرکی پرداخت شود. این مالیات برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و همچنین حمایت از تولیدات داخلی دریافت می‌شود. تعرفه این مالیات متناسب با نوع کالای وارد شده، مقدار آن، ارزش کالا و دیگر موارد اعلام می‌شود. برای مثال در واردات پوشاک جنس لباس در مقدار عوارض مؤثر است. برخی جنس‌ها مانند ابریشم خالص به خاطر داشتن ارزش بالاتر، مشمول عوارض بیشتری می‌شوند.

برای مثال در سال ۱۳۹۸ نرخ عوارض گمرکی برای واردات پوشاک، ۷۵ درصد اعلام شد. یعنی مبلغی به اندازه ۷۵ درصد ارزش کل پوشاکی که وارد می‌شود، باید به عنوان مالیات پرداخت شود. این مبلغ با مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است. افراد برای واردات پوشاک باید هر دوی این مالیات‌ها را پرداخت کنند تا بتوانند کالای خود را وارد کشور بکنند. برای دریافت اطلاعات دقیق درمورد نرخ مالیات واردات پوشاک می‌توانید خدمات مختلف در ازن حوزه را از رایان محاسبان دریافت کنید.

چه کسانی باید مالیات پوشاک پرداخت کنند؟

این سؤال برای خیلی از افراد ایجاد می‌شود. برای پاسخ دادن به این سؤال باید دقت کنید که با توجه به مقدار و نوع فعالیت هر فرد در صنف پوشاک، فرد مشمول مالیات می‌شود.

در کل هر واحدی که فعالیت پویایی در صنف پوشاک دارد، مشمول پرداخت مالیات است. تمامی تولیدکنندگان پوشاک و پارچه، واردکنندگان و عمده فروشان باید به صورت سالیانه مالیات پرداخت کنند. انبارداران پارچه و پوشاک نیز از مشمولان پرداخت مالیات هستند.

طبق آخرین قوانین، خرده فروشان پارچه فقط باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. این افراد مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند. اطلاعات تکمیلی درمورد خدمات مربوط به حوزه پوشاک را می‌توانید در سایت رایان محاسبان مشاهده کنید.

انجام امور مالیاتی به اطلاعات و آگاهی بالایی نیاز دارد. به همین علت هر فردی نمی‌تواند از پس انجام آن بر بیاید. رایان محاسبان با داشتن کادری متخصص و ماهر، می‌تواند مسئولیت انجام این امور به بر عهده بگیرد.
مشاوران سایت حسابداری رایان محاسبان می‌توانند در ابتدا به شما درمورد نرخ مالیات‌ها و نحوه پرداخت آنها اطلاعات دقیقی ارائه بدهند و سپس در ارائه اظهارنامه‌ها و پرداخت مالیات همراه شما باشند. برای دریافت خدمات مربوط به حوزه کاری و صنف پوشاک می‌توانید با مشاوران آنها در ارتباط باشید.

خدمات مالی و مالیاتی در صنف پوشاک شامل چه مواردی است؟

  • ثبت دقیق فاکتورها و تاریخ معاملات، نظارت بر رعایت قوانین مالیات فروش و بررسی و پیگیری مطالبات و بدهی ها
  • برآورد موجودی انبار و ثبت در سیستم حسابداری
  • تعیین لیست فروش پورسانت‌های صنف و ارائه آن‌ها
  • بررسی قرارداد های خرید و فروش طرف های کاری
  • قیمت گذاری‌های پوشاک به وسیله شعبات صنف با نظر مدیریت
  • صادر کردن فاکتور‌‌های خرید و فروش و کنترل فروشندگان
  • نظارت بر موجودی کالا و انبار گردانی
  • سیستم پشتیبانی در توزیع و پخش پوشاک و پشتیبانی در سیستم تولید پوشاک
  • کنترل حجم واریزی ها و بررسی مالیات بر درآمد صنف پوشاک در بخش تولید ، خدمات و فروش
حسابداری صنف پوشاک

بهترین نرم افزار‌های داخلی حسابرسی صنف پوشاک

از جمله کاربرد نرم افزار حسابداری صنف پوشاک، چاپ انواع مختلفی از رسیدها و فاکتورها و گزارش‌های متفاوت، تعریف و چاپ بارکد و امکانات بی شمار است. صورت‌های مالی و فاکتور‌ها، بهای تمام شده کالا، انبارگردانی از امکانات نرم افزارهای حسابداری است.

این امکانات باعث می‌شود تجارت شما آسان شود. انتخاب صحیح نرم افزار حسابداری پوشاک برای تصمیم گیری درست تصویری صحیح و شفاف از وضعیت مالی، ارائه می‌دهد.

به همین دلیل، شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری صنف پوشاک به یک راه حل عالی و هوشمندانه برای افزایش اعتبار کار و آسان تر کردن حساب و کتاب و امور مالی خود برسید.

نرم افزار حسابداری پوشاک سپیدار

این نرم افزار یکی از نرم ‌افزارهای حسابداری پوشاک است که امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. این امکانات شامل: دسته بندی کالاها طبق رنگ و سایز و مدل و حتی مردانه و زنانه بودن، تسویه و جست و جو فاکتورها با سرعت زیاد، اعمال تخفیف و اعمال فروش‌های شگفت انگیز به صورت درصدی و ریالی، تهیه گزارش‌های کامل از حساب، خرید و فروش، انبار و مابقی امکانات دیگر.

نرم افزار حسابداری پوشاک هلو

این نرم افزار هم دارای امکانات فراوانی است. نرم افزار حسابداری هلو، دارای نسخه‌ای به‌ عنوان نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک و هم دارای نسخه‌‌ای برای حسابرسی مغازه پوشاک است. امکانات دیگر این نرم افزار شامل: حساب و کتاب بسیار دقیق و استفاده آسان برای تولیدی یا مغازه شما است.

این نرم افزار دارای امکانات تخصصی و عمومی زیادی است که شامل: امکان فروش بارکدی، گروه بندی کردن طبق مشخصه‌ها و ویژگی‌های مختلف محصول، امکان استفاده به صورت چند کاربره، استفاده تحت شبکه و چند صندوقی، مدیریت چک‌های دریافتی و فاکتورها، مدیریت چک‌های پرداختی و مدیریت انبارگردانی و انبار است.

نرم افزار حسابداری پوشاک محک

این نرم افزار یکی از گزینه‌های عالی برای حسابداری تولیدی یا مغازه پوشاک شما است. نرم افزار حسابداری پوشاک محک، با توجه بی نظیر به جزئیات هر پوشاک، با قابلیت دسته بندی طبق جزئی ترین نکات و مشخصه‌ها، چاپ کردن و تعریف بارکد برای هر پوشاک و بعد از آن ممکن ساختن فروش از طریق بارکد خوان، تجارت شما را رونق می‌دهد.

لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید به صورت رایگان به آموزش حسابداری مغازه پوشاک دست پیدا کنید؛ می‌توانید به آسانی و رایگان، نسخه دموی محک را دریافت کنید.

نرم افزار حسابداری پوشاک کامیشا

این نرم افزار هم مانند نرم افزارهای حسابرسی قبلی رایگان است. ضمناً با ارائه امکانات متفاوت و متنوع برای مدیریت  محصولات و گزارش‌های جامع و کامل از انبار، یک سری امکانات بی نظیر برای مدیریت مالی، مانند: مدیریت فاکتورها، حساب‌های مختلف و چک، قادر است در توسعه فروشگاه یا مغازه پوشاک شما تأثیر مطلوبی بگذارد.

بهترین نرم افزار‌های خارجی حسابداری صنف پوشاک

Vyapar

این نرم افزار حسابرسی یکی از عالی ترین و شناخته شده ترین نرم افزارهای حسابرسی در حوزه پوشاک است. این نرم افزار بارکدها و بودجه و مابقی امکانات دیگر را ادغام می‌کند و یک سیستم و مجموعه یکپارچه و منظم را برای شما به وجود می‌آورد. این نرم افزار دارای نسخه آزمایشی است که به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید.

Tally Prime

یکی از بهینه ترین نرم افزارهای حسابرسی پوشاک نرم افزارTally Prime است. این نرم افزار دارای عملکردهای متنوع و مختلف مانند: حسابداری، مدیریت دارایی، حسابرسی و مابقی امکانات است. لازم به ذکر است که اگر بخواهید یک‌ بار از این نرم افزار استفاده کنید لازم نیست هزینه‌ای بپردازید.

Book Keeper

یکی از بهترین و بی نظیر ترین نرم افزارها نرم افزارBook Keeper محسوب می‌شود. این نرم افزار برای حسابرسی آژانس‌ها، مغازه‌ها و استارت آپ‌ها در صنعت پوشاک است. این نرم افزار شامل انواع مختلفی از مدیریت هزینه، ردیابی هزینه، حسابرسی است. لازم به ذکر است Book Keeper دارای روش‌های پرداخت سالانه یا ماهانه و یا یکباره است.

5/5 - (2 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه