حسابرسی شرکت سهامی خاص

رایان محاسبان

حسابرسی شرکت سهامی خاص

حسابرسی شرکت سهامی خاص یکی از عمده فعالیت‌های انجام شده در مرکز معتبر رایان محاسبان است که زیر نظر افراد حرفه‌ای به انجام می‌رسد. در این فرایند به بسیاری از فاکتورهای انجام حسابرسی‌های مالی توجه می‌شود و راهکارهایی برای رسیدگی بهتر به این موارد نیز ارائه داده خواهد شد.

از این رو این موارد به سهولت در شرکت‌های سهامی خاص پیگیری می‌شوند. این مرکز با سال‌ها تجربه در این زمینه به صورت تخصصی به امور حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های فعال رسیدگی می‌کند.

شرکت سهامی چه نوع شرکتی است؟

پیش از این که در این باره صحبت کنیم که موضوع حسابداری شرکت های سهامی چیست،‌ باید با شرکت‌های سهامی، انواع آن و همچنین ساز و کار حاکم بر این شرکت‌ها آشنا شویم. در ماده 20 قانون تجارت، از شرکت‌های مختلفی نام برده شده که شرکت سهامی یکی از انواع آن است. شرکت سهامی یکی از رایج‌ترین انواع شرکت در جهان است. با توجه به قانون، سرمایه این شرکت بین اعضای آن تقسیم شده و صاحبان سهام با توجه به مقدار سهمی که دارند، دارای مسئولیت خواهند بود.

در شرکت‌های سهامی، سرمایه به بخش‌های مساوی تقسیم شده و به هر بخش یک سهم گفته می‌شود. صاحبان سهام با توجه به مقدار سهمی که در شرکت دارند، در بدهی و سود شرکت سهیم خواهند بود. در قانون بیان شده که شرکت‌های سهامی، شرکت‌های بازرگانی هستند؛ هر چند که حیطه کاری آن‌ها مرتبط با بازرگانی نباشد. شرکت سهامی را به عنوان شرکت سرمایه نیز تلقی می‌کنند؛ زیرا سهام سهامداران، بدون هیچ تشریقاتی قابل انتقال است و از طرف دیگر سهامداران هیچ مسئولیتی در قبال طلبکاران نخواهند داشت.

انواع شرکت سهامی و انجام امور حسابداری در آن‌ها با رایان محاسبان

بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های سهامی به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند. این دو نوع شرکت در قانون اشتراک گذاری سهام و معاملات با یکدیگر تفاوت دارند. در شرکت سهامی عام، سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تامین خواهد شد.

برای این کار، سهام شرکت سهامی عام در بازارهای بورس و اوراق بهادار عرضه می‌شود. همچنین، در هنگام تاسیس این شرکت، باید 20 درصد سرمایه اولیه توسط موسسین آن تامین شده و یا تعهد برای تامین آن داده شود.

برخلاف شرکت سهامی عام، سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص باید به صورت کامل توسط موسسین آن تامین شود. همچنین، این شرکت‌ها اجازه ندارند سهام خود را در بازارهای بورس و اوراق بهادار و یا بانک‌ها عرضه کنند. تعداد شرکای شرکت سهامی خاص نیز نباید کمتر از 3 نفر باشد.

در مورد هر دو شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص، قبل یا بعد از نام شرکت باید عبارت «شرکت سهامی عام یا خاص» در تمامی مدارک، اوراق و اسناد بدون هیچ اشتباهی و به صورت کاملا خوانا نوشته شود. این موضوع در حسابداری شرکت های سهامی بسیار اهمیت دارد و با توجه به قانون جزء اصول اولیه است.

در شرکت‌های سهامی عام، حداقل سرمایه برای آغاز کار و تاسیس شرکت 500 هزار تومان و در شرکت سهامی خاص این مبلغ 100 هزار تومان خواهد بود. با توجه به این موارد، حسابداری در این شرکت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. برای انجام امور مربوط به حسابداری در شرکت‌های سهامی باید از شرکت‌های بزرگ حسابداری در این زمینه کمک بگیرید. مجموعه رایان محاسبان با برخورداری از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حسابداری، آماده ارائه خدمات در راستای توسعه و پیشرفت شرکت‌های سهامی است.

فروش سهام شرکت‌های سهامی با پذیره نویسی به کمک رایان محاسبان

یکی از اصول مهم در رابطه با حسابداری شرکت های سهامی، دانش کافی در مورد پذیره نویسی است. پذیره نویسی یکی از اصطلاحات مهم در شرکت‌های سهامی است که باید به آن توجه داشت. پذیره نویسی شرکت‌های سهامی به صورت آگهی و در روزنامه‌های رسمی انجام می‌گیرد.

این اصطلاح به معنی پرداخت سهام از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود. در این آگهی اطلاعیه‌ای در رابطه با سهام و شرایط خرید آن توسط شرکت اعلام شده که خریداران علاقه‌مند می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. در این اعلامیه باید اطلاعات شرکت مانند سرمایه گذاران، هیئت مدیره، محل شرکت، هدف تاسیس شرکت و غیره درج شده باشد.

در اعلامیه پذیره نویسی باید اعلام شود که مزایای موسسان در این پذیره نویسی چقدر است. همچنین حداقل سهامی که یک پذیره نویس باید به آن متعهد شود نیز درج خواهد شد. نحوه تخصیص سهام و مبالغ مرتبط با سرمایه گذاری و غیره نیز از دیگر مواردی هستند که باید در اعلامیه درج شوند.

رعایت جزئیات در ثبت پذیره نویسی، اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل یک تیم تخصصی در زمینه حسابداری و امور مالی، ارزش خود را در این زمان نشان خواهد داد. استفاده از افراد متخصص مانند تیم رایان محاسبان، یکی از دلایل موفقیت در شرکت‌های سهامی خواهد بود.

سهم و انواع سهام در حسابداری شرکت های سهامی

برای انجام حسابداری شرکت های سهامی باید با اصطلاحات این حوزه آشنایی داشته باشید. سهم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اصطلاحات در این شرکت‌هاست که انواع مختلفی دارد. طبق ماده 24 قانون تجارت، سهم یک سند است که دارنده آن از تمام مزایای سهم برخوردار خواهد بود.

در مبحث حسابداری، حسابداران شرکت‌های سهامی باید با انواع سهام و اوراق مشارکت آشنایی داشته باشند تا امور مالی مربوطه به آن‌ها را انجام دهند و به همین دلیل است که استفاده از خدمات شرکت‌ های حسابداری معتبر در شرکت‌های سهامی اهمیت دارد.

سهام با نام، یکی از انواع اوراق سهام است که در شرکت‌های سهامی وجود دارد. در این نوع از سهم، نام صاحب سهم در برگه سهام ثبت شده و برای انتقال آن به غیر باید در دفتر تجارت شرکت مربوطه، اسناد آن را ثبت کند. در ایران چنین اوراقی رایج‌تر هستند.

سهام بی نام نوعی سهام است که بیشتر در شرکت‌های سهامی عام وجود دارد. در چنین سهامی نام صاحب آن در برگه وجود ندارد و به صورت اوراق حامل ارائه می‌شود. برای انتقال آن به غیر نیز باید از قبض و اقباض استفاده کرد.

نوع دیگری از سهام که در ایران زیاد مرسوم نیست، سهام ممتاز است. در این نوع سهام، شرکت‌های سهامی برای دارندگان آن امتیازات ویژه‌ای در نظر می‌گیرند. در گذشته، برخی از شرکت‌های سهامی اقدام به عرضه این اوراق در میان اعضای سازمان خود کردند. این اوراق باید در جهت جلب توجه سرمایه گذاران و خریداران سهام عرضه شوند.

شرکت رایان محاسبان با ارائه مشاوره حسابداری تلفنی یا حضوری در زمینه‌های مختلف، کمک می‌کند تا شرکت‌های سهامی با قوانین این حوزه بیشتر آشنا شده و قوانین درون شرکتی مناسبی را وضع کنند. در چنین وضعیتی، یک موسسه حسابداری معتبر، اطمینان زیادی برای ادامه کار به سهامداران خواهد داد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در شرکت های سهامی

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت‌های سهامی این است که سرمایه سهامداران در این شرکت‌ها، به سهم‌های کوچک تقسیم شده و می‌توانند هر مقدار از آن را در بازارهای بورس و اوراق بهادار عرضه کنند.

مزیت مهم دیگر شرکت‌های سهامی این است که افراد می‌توانند با سرمایه اندک خود و ایجاد مشارکت دیگر سهامداران، شرکت خود را به یک شرکت بزرگ سهامی تبدیل کنند. در این بین حسابدارن شرکت های سهامی با مدیریت سرمایه جهت تشکیل شرکت، روند کار را تسریع کرده و به بهبود سرمایه در این شرکت‌ها کمک شایانی خواهند کرد.

سهامداران شرکت‌های سهامی در قبال سهمی که در این شرکت‌ها دارند دارای مسئولیت هستند؛ بنابراین آن‌ها با توجه به سهمی که دارند محدود می‌شوند و نیازی به پاسخگویی در مقابل طلبکاران نخواهند داشت.

همچنین، مزیت مهم دیگر شرکت‌های سهامی این است که شخصیت حقیقی مالک شرکت از خود شرکت جداست؛ یعنی اگر یک یا چند نفر از سهامداران قصد خروج از شرکت را داشته باشند، باز هم شرکت منحل نخواهد شد و همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

در شرکت‌های سهامی، هیئت مدیره شرکت وظیفه اداره آن را به عهده دارد. این هیئت مدیره توسط سهامداران و با رای و نظر آن‌ها انتخاب می‌شوند. این یکی از مزیت‌هایی است که باعث می‌شود سرمایه گذاران به سمت شرکت‌های سهامی بروند.

در شرکت‌های سهامی در کنار مزایای متعدد، معایبی نیز وجود دارد؛ هرچند که این معایب کمتر از مزایای آن بوده و با برخی از اقدامات امکان کاهش آن‌ها وجود دارد. یکی از معایبی که در این شرکت‌ها وجود دارد، قوانین بیش از حد و همچنین پیچیدگی آن‌هاست. با توجه به این قوانین و پیچیدگی‌ها، امور مالی، تقسیم سود و زیان بین سهامداران و غیره کاری دشوار خواهد بود. در این موقعیت، حسابداری شرکت های سهامی وارد عمل شده و کارها را تا حدود زیادی آسان می‌کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در شرکت‌های سهامی وجود داشته باشد؛ مسائل حوزه مالیاتی است. در شرکت سهامی، 10 درصد از درآمد شرکت به عنوان مالیات در نظر گرفته خواهد شد. از طرف دیگر، کنترل‌های دولتی بر مالیات و همچنین اظهارنامه‌های مالیاتی در این شرکت‌ها از پیچیدگی خاصی برخوردارند که باعث می‌شود نقش حسابدار در این شرکت‌ها پررنگ‌تر شود.

در این زمینه باید از نرم افزارهای پیچیده حسابداری استفاده کرد. در رایان محاسبان، با کمک یک تیم تخصصی و استفاده از نرم افزارهای به‌روز و کاربردی حسابداری، تمام امور مالی در شرکت‌های سهامی انجام می‌شود. این شرکت ضریب کمترین خطا را در ارائه خدمات خود دارد و به بهترین نحو، انواع خدمات حسابداری از جمله مشاوره در زمینه‌های مختلف را ارائه خواهد کرد.

نگاهی بر شرکت‌ های سهامی خاص

این شرکت‌ها از مهمترین سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری در کشور ما هستند که در بخش‌های مختلفی فعالیت دارند. این شرکت‌ها دارایی‌های بالایی دارند و به همین خاطر نیز پرسنل بسیار زیادی در آن‌ها مشغول به کار هستند. به همین خاطر نیز رسیدگی به امور مالی آن‌ها کمی پیچیده خواهد بود.

با کمک از خدمات فوق حرفه‌ای شرکت ما به سادگی می‌توان به این امور رسیدگی کرد. رویدادهای مالی متعددی که در این شرکت‌ها رخ می‌دهند، سبب بروز بسیاری از مشکلات در این مراکز می‌شود که باید به خوبی پیش بینی شده و راهکارهایی در خصوص آن‌ها پیدا شود.

هر یک از افرادی که سهمی در این شرکت‌ها دارند به عنوان سهام دار معرفی می‌شوند و سرمایه آن‌ها به عنوان سهم‌های مشخصی در نظر گرفته خواهد شد که در جریان حسابرسی‌های مالی به صورت سالانه، ماهانه و… به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

این شرکت‌ها به صورت حقیقی اداره می‌شوند و به همین خاطر اغلب مالک دارایی‌های خود هستند. در صورتی که فعالیت‌های تجاری به خصوصی در هر یک از این شرکت‌ها صورت بگیرد، خود شرکت متحمل خسارات و زیان‌ها خواهد شد. حسابرسی شرکت سهامی خاص به دلیل تمامی این پیچیدگی‌ها بر عهده حسابرسان و کارشناسان حسابداری زبده قرار داده می‌شود. به این ترتیب هیچ اختلالی در این فرایند به وجود نمی‌آید.

بررسی انواع شرکت‌ های سهامی در کشور ما

در این قسمت می‌خواهیم به بررسی و تحلیل بررسی انواع شرکت‌های سهامی در کشور ما بپردازیم. هر یک از این شرکت‌ها در کشور ما از دسته بندی‌های به خصوصی برخوردار می‌باشند. شرکت‌های سهامی خاص و عام دو دسته بندی مهم از این شرکت‌ها هستند که هر یک از آن‌ها فعالیت‌های خاص خود را انجام می‌دهند و رسیدگی به امور مالی آن‌ها نیازمند تحقیق و بررسی‌های دقیق است.

در شرکت‌های سهامی عام سرمایه‌های به دست آمده از فروش سهام به مردم به دست می‌آیند و در واحدهای خاص این سرمایه توسط موسسین پروژه تامین می‌شود و این مهمترین تفاوت کاری این مراکز با یکدیگر است.

بررسی انواع سهام در شرکت‌ ها

حسابرسی شرکت سهامی خاص به نوع سهام هر یک از سهام داران نیز مرتبط می‌شود. در این فرایند به این موارد به دقت توجه شده و اقدامات لازم در خصوص رسیدگی به امور هر یک از آن‌ها اجرا خواهند شد. عملیات مالی مربوط به هر یک از این موارد با دیگری متفاوت است. برای تجزیه و تحلیل بهتر این سهام‌ها انواع آن‌ها از هم جداسازی خواهند شد.

برخی از آن‌ها را در ادامه نام می‌بریم و سپس تحلیل و بررسی می‌کنیم:

  • سهامی با نام
  • سهامی بدون نام
  • سهام ممتاز شرکتی

سهامی با نام

زمانی که یک سهم بر روی برگه با نام شخص سهام دار مشخص شده باشد، آن را به نام سهام با نام به شمار می‌آورد. روند انتقال این سهام با دیگر سهام موجود متفاوت خواهد بود. این نوع اوراق سهام در ایران شناخته شده‌تر هستند و عمومیت بیشتری دارند. برای انتقال آن‌ها باید حتما موکل‌های قانونی سهام مورد نظر در شرکت حضور داشته باشند. به این ترتیب این فرایند جنبه قانونی تری به خود می‌گیرد.

سهامی بدون نام

در فرایند حسابرسی شرکت سهامی خاص به سهامی بدون نام نیز توجه بسیار زیادی دارد. در این نوع به خصوص از سهام شرکتی، توجهی به نام فرد نمی‌شود و این نام در سهام مربوطه لحاظ نخواهد شد. انتقال این نوع سهام با استفاده از قبوض مخصوص به آن انجام می‌گیرد و فرایند آن ساده‌تر از انتقال سهام در روش سهامی با نام است. این نوع سهام بیشتر برای سهامی عام در شرکت‌هایی با این شیوه فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهام ممتاز شرکتی

حسابرسی شرکت سهامی خاص در راستای رسیدگی به سهام ممتاز شرکت‌ها نیز انجام می‌گیرد. با استفاده از این سهام امتیازات ویژه‌ای به دارندگان ارائه می‌شود که رتبه آن‌ها را در شرکت‌های مربوطه ارتقا می‌دهد. این اوراق در واحدهای تجاری ارائه نمی‌شوند و به همین خاطر برای خرید و فروش آن‌ها باید به مرکز اصلی فروش مراجعه کرد. این اوراق بیشتر برای جلب توجه سرمایه داران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته در گذشته شیوه خرید این سهام‌ ها متفاوت بود. در برخی از سازمان‌های این ورقه‌ ها به افراد مربوط به خود سازمان ارائه می‌شدند و برای افراد عادی قابل استفاده نبودند. شرکت رایان محاسبان فرایند به خصوصی برای رسیدگی به این دسته از اوراق در نظر دارد.

تماس باما

بررسی تفاوت‌ های سهامی عام و خاص

تفاوت‌های سهامی عام و خاص در چیست؟ در این حیطه به روش واگذاری این سهام توجه می‌شود که در هر دو نوع خاص و عام با روش‌های منحصر به فردی انجام می‌گیرد.

تعداد شرکا و سهامداران هر یک نیز در این شرکت‌ها با هم متفاوت است. تشکیل مجامع عمومی در فرایند حسابرسی شرکت سهامی خاص با رویکرد منحصر به فردی انجام شده و مراحل آن با سهامی عام شرکت‌ها متفاوت خواهد بود.

مزایای شرکت‌ های سهامی خاص

در این بخش می‌خواهیم به بررسی مزایای شرکت‌های سهامی بپردازیم. حسابرسی شرکت سهامی خاص در خصوص سرمایه گذاری در این شرکت‌ها نیز اطلاعات دقیقی ارائه می‌کند. در این شرکت‌ها میزان ضرر مشتریان به اندازه سرمایه سپرده شده خواهد بود و این مسئله برای کسانی که در این عرصه سپرده گذاری می‌کنند یک شرایط ایده آل محسوب می‌شود.

حضور در این سازمان‌ها به عنوان سرمایه گذاری به سهولت انجام می‌گیرد. هر یک از سهامداران در زمان ضرر به سهم سرمایه‌ای که سپرده کرده اند، زیان‌های مربوطه را نیز پرداخت خواهند کرد و هر کس باید بسته به سهم خود این شرایط را تقبل کند.

معایب حضور در شرکت‌ های سهامی خاص

در این بخش می‌خواهیم به بررسی معایب حضور در شرکت‌های سهامی خاص بپردازیم. حسابرسی شرکت سهامی خاص در خصوص معایب این شرکت‌ها نیز نظرات به خصوصی دارد. شرکت های حسابداری اغلب از تعیین مالیات‌های چند باره برای این شرکت‌ها گلایه می‌کند و این مشکل را یکی از مهمترین معایب این شرکت‌های سهامی خاص به شمار می‌آورد.

با تصویت مالیات‌های چند باره بخش مهمی از سود این شرکت‌ها صرف هزینه‌های مالیاتی خواهد شد. البته شرکت ما با روش‌های به خصوصی در تلاش است که این هزینه‌های مالیاتی را به حداقل برساند که در این زمینه نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

بررسی مراحل تشکیل شرکت‌های سهامی خاص

شرکت رایان محاسبان افراد را برای تشکیل این شرکت‌ها نیز یاری می‌رساند و راهنمایی‌ها و مشاوره‌های وکلای خود را در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهد. حسابرسی شرکت سهامی خاص تنها یکی از مجموعه فرایندهای مهمی است که در این مراکز به انجام می‌رسد.

در این شرکت‌ها قوانین موجود کمتر از شرکت‌های سهامی عام بوده و به همین خاطر مشتریان به سهولت می‌توانند، حساب‌های مورد نظر را ایجاد کنند و سرمایه خود را در بستری امن سپرده سازند. البته این مهم بسته به شرایط شرکت مورد نظر تعیین می‌شود.

مهمترین قوانین شرکت‌ های سهامی خاص

مهمترین قوانین شرکت‌های سهامی خاص چیست؟ شرکت رایان محاسبان در خصوص قوانین این شرکت‌ ها نیز اطلاعات دقیقی دارد و بر این اساس نیز گاها راهکارها و روش‌های قانونی برای برنامه ریزی دقیق‌تر در این حیطه ارائه می‌دهد.

برخی از قوانین موجود در این حیطه را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • سرمایه‌های موجود در این شرکت‌ها توسط موسسین تامین می‌شود.
  • شرکت‌ها حق فروش جداگانه سهام و سود شرکت را ندارند.
  • هیئت مدیره این شرکت‌ها از 3 نفر تشکیل می‌شود.
  • سرمایه مورد نیاز برای این منظور حداقل و حداکثری دارد.

انواع سرمایه در شرکت‌ های سهامی

انواع سرمایه‌های مربوط به این شرکت‌ها در چند بخش تقسیم بندی می‌شوند. سرمایه‌های اضافی شرکت‌ها از مهمترین سهامی موجود در آن‌ها به شمار می‌روند. سرمایه‌های موجود در این شرکت‌ها از سهامداران نیز دریافت می‌شوند. دریافتی از غیر سهامداران نیز در میان این سرمایه‌ها قرار می‌گیرند که در شرکت‌های سهامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع بندی

در این گزارش با بخش‌هایی از فعالیت‌های رایان محاسبان در شرکت‌های سهامی خاص آشنا شدیم. مفاهیمی مانند سود اندوخته نیز در این شرکت‌ها مطرح می‌شوند که توسط حسابرسی شرکت سهامی خاص مورد بررسی می‌گیرند و شرکت ما نیز به آن‌ها به دقت رسیدگی می‌کند.

اگز نیاز به امور حسابرسی شرکت‌ های سهامی خاص دارید، می‌توانید این کار را به شرکت رایان محاسبان بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر در مورد این موضوع با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه