مالیات درگاه اینترنتی و پرداخت بانکی

رایان محاسبان

مالیات درگاه اینترنتی

مالیات درگاه اینترنتی یا همان درگاه پرداخت بانکی مالیاتی است که دارندگان آن موظف هستند، طبق ورودی های مالی که به آن انجام می شود، مبلغی را به عنوان به سازمان امور مالیاتی بپردازند. لازم به ذکر است که این نوع مالیات نوعی مالیات مستقل از درآمد نیست.

وقتی درگاه پرداخت دریافت میکنید، نیاز است که نماد الکترونیکی دریافت کنید و به صورت خودکار مشخصات شما به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و پرونده مالیاتی برای شما تشکیل خواهد شد. به همین دلیل وقتی درگاه اینترنتی دارید کلیه ورودی های شما تحت نظارت سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

تمامی بانک ها و شرکت هایی که خدمات درگاه پرداخت را ارائه میدهند طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم موظف شدند، اطلاعات و تراکنش های بانکی را به سامان امور مالیاتی ارسال کنند. به همین وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تمامی آمار و اطلاعات این درگاه های بانکی را دارد و به آنها در صورت لزوم رسیدگی مالیاتی میکند.

در حقیت سازمان مالیاتی از طریق شناسایی درگاه های پرداخت اینترنتی به شناسایی فعالین اقتصادی میپردازدو همانطور که در مقالات متعدد مثل مالیات کارتخوان و مالیات فروشگاه های اینترنتی گفته شد، مالیات از سود یک کسب و کار اخذ میشود. بنابراین قرار نیست که از دستگاه کارتخوان شما یا درگاه اینترنتی متصل به بانک شما مالیات گرفته شود و این یک روش برای شناسایی فعالان اقتصادی که تا الان پرونده نداشتند می باشد.

در نتیجه کسانی که درگاه پرداخت الکترونیکی دارند و تاکنون به سازمان امور مالیاتی مراجعه نکردند و تشکیل پرونده نداده اند، باید به سازمان مالیاتی مراجعه کنند و تشکیل پرونده بدهند، تا در گیر جریمه های مالیاتی نشوند.

آیا مالیات فقط شامل حساب متصل به درگاه بانکی میشود؟

خیر، ماده یک قانون مالیات های مستقیم میگوید که هر شخصی از هر طریقی که درآمد کسب میکند باید مالیات بپردازد.
ممکن است درآمد شما از طریق دستگاه پوز باشد، سایتی داشته باشید که درگاه پرداخت مستقیم و یا غیر مستقیم مثل درگاه های واسط داشته باشید و یا به هر طریقی مثل پیج اینستاگرام درآمد داشته باشید و حتی پول را به صورت نقدی دریافت کنید، در نهایت پول را به حساب خود واریز میکنید. درنتیجه از هر طریقی که درآمد کسب کنید و پول دریافت کنید به آن مالیات تعلق میگیرد.

آیا درگاه پرداخت بدون مالیات هم داریم؟

خیر مگر اینکه آن شغل جزو مشاغل معاف از مالیات باشد.

اگر به جای درگاه آنلاین از درگاه کارت به کارت استفاده کنیم آیا مشمول مالیات نخواهد بود؟

طبق قوانین اگر ورودی های یک حساب از حد نصاب بالاتر باشد موجب رسیدگی مالیاتی قرار گرفته و آن حساب به عنوان حساب تجاری در نظر گرفته میشود. پس عملیات کارت به کارت با درگاه آنلاین از نظر مالیات تفاوتی ندارد.

نرخ مالیات درگاه های بانکی چقدر است؟

نرخ مالیات برای اشخاص حقوقی و شرکت ها 25 درصد بوده و برای اشخاص حقیقی با توجه به این که درآمد و تراکنشات بانکی به وسیله این درگاه ها چقدر است، نرخ مالیات تعیین می شود، اما به صورت کلی این درآمد یعنی سود اگر بیشتر از 480 میلیون ریال باشد، شامل مالیات درگاه پرداخت اینترنتی میشود.

چطور کد رهگیری مالیات درگاه اینترنتی دریافت کنیم؟

افراد حقیقی و حقوقی باید برای دریافت کد مالیاتی خود در سایت امور مالیاتی کشور ثبت نام کنند و مدارک لازمه را ارائه دهند که مراحل آن به شرح ذیل است:

  • برای دریافت کد مالیاتی ابتدا باید وارد سایت به آدرس اینترنتی tax.gov.ir شوید و پس از ورود به سایت روی گزینه‌ ثبت نام الکترونیک کلیک کنید. برای وارد شدن لازم است که حتما اطلاعات کاربری داشته باشید.
  • در ادامه پنجره ‌ی جدیدی برای شما باز می‎ شود و باید بر روی گزینه ‌ی ورود به پیش ثبت نام الکترونیک کلیک کنید. پس از اینکه به صفحه‎ ی پیش ثبت نام وارد شدید، فیلد‌های خالی را پر کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
  • در فیلد اول عبارت موجود در تصویر را وارد کنید. در فیلد دوم نیز نوع مودی را از موارد لیست شده انتخاب کنید.
  • در این لیست موارد حقیقی، حقوقی، تبعه ی خارجی و تشکل قانونی وجود دارد. اگر تاکنون شرکتی به ثبت نرسانده‌اید و کسب و کارتان کاملا شخصی است، گزینه ی حقیقی و اگر از اتباع کشورهای خارجی هستید گزینه‌ی تبعه خارجی را علامت بزنید.
  •  شرکت های رسمی و افراد حقوقی باید گزینه‌ ی حقوقی و سازمان‌ های مردم نهاد باید تشکل قانونی را انتخاب کنند. در فیلد پایینی کد ملی، شناسه ‌ی ملی یا کد فراگیر را با توجه به نوع مودی وارد کنید.
  • همان طور که افراد حقیقی باید در این فیلد کد ملی خود را وارد کنند؛ اتباع خارجی نیز نیاز به داشتن کد فراگیر و مودیان حقوقی نیاز به وارد کردن شناسه ملی خود دارند.

و در نهایت بعد از وارد کردن تمام اطلاعات خواسته شده، بر روی گزینه‌ ی ورود به ثبت نام کلیک کنید.

چه کسب و کارهایی باید مالیات درگاه های بانکی را پرداخت کنند؟

کلیه کسب و کارهای حقیقی و حقوقی که از درگاه های بانکی یا آنلاین برای اخذ هزینه های فروش خود استفاده می نمایند، در اولین قدم باید پرونده مالیاتی خود را تشکیل داده و مطابق با قوانین امور مالیاتی، تکالیف خود را انجام دهند.

چه کسانی از مالیات درگاه اینترنتی معاف هستند؟

با توجه به قوانین مستقیم امور مالیاتی کشور، بعضی از کسب و کارها نرخ مالیاتی شان صفر است و شامل معافیت مالیاتی می شوند که برای مالیات درگاه اینترنتی به شرح ذیل است:

  1. آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد که مدرک و مجوز معتبر دارند.
  2. مهد کودک های دایر در مناطق کم تر توسعه یافته
  3. باشگاه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز
  4. کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی

اظهارنامه درگاه های اینترنتی یا بانکی

اظهارنامه مالیاتی به اسنادی گفته می شود که میزان درآمد و ورودی های مالی یک کسب و کار را به سازمان امور مالیاتی کشور نشان می دهد که با توجه به آن تکالیف مالیاتی کسب و کار را مشخص کند. برای درگاه های اینترنتی دو نوع اظهارنامه وجود دارد که عبارتند از:

  1. اظهارنامه عملکرد که برای افراد حقوقی تا 4 ماه پس از پایان فصل مالی، شرکت ها باید اظهارنامه خود را ارائه دهند و برای افراد حقیقی تا پایان خرداد ماه زمان دارد.
  2. اظهارنامه ارزش افزوده تمامی کسب و کارهایی که باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، باید تا اخر هر سی امین روز از هر فصل، این اظهارنامه را ارائه دهند.

عدم پرداخت مالیات درگاه بانکی چه جریمه ای دارد؟

با توجه به این که سازمان امور مالیاتی کشور، برای هر کسب و کار نرخ معینی تعیین می کند تا مالیات خود را پرداخت کند؛ در غیر این صورت کسب و کاری که این کار را انجام ندهد، با جریمه های مالیاتی رو به رو می شود که به عنوان مثال جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد در ازای هر 30 روز دیرکرد 2.5% خواهد بود.

جدیدترین قوانین مالیات درگاه های اینترنتی

با توجه به این که کسب و کارهای آنلاین روز به روز در حال گسترش هستند؛ سازمان امور مالیاتی کشور برای درگاه های بانکی یک سری قوانین جدید را تعیین می کنند که می تواند در هر دوره مالی تفاوت داشته باشد. به همین دلیل کسب و کارهای اینترنتی بهترین کاری که می توانند انجام دهند، این است که از جدیدترین قوانین مالیاتی درگاه های بانکی اطلاع داشته باشند؛ شرکت رایان محاسبان با سال ها تجربه به خدمات شما خدمات بررسی و حسابداری امور مالی و مالیاتی درگاه های بانکی و همین طور مشاوره مالیاتی را ارائه می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه