مالیات مشاغل – نحوه محاسبه و روش کاهش درصد مالیات

رایان محاسبان

مالیات مشاغل

مالیات مشاغل که به آن مالیات بردرآمد مشاغل هم می گویند، مالیات آن دسته از اشخاص حقیقی است، که دارای کسب و کار مستقلی هستند.

مالیات بردرآمد مشاغل یکی از مهم ترین نوع مالیات محسوب می شود که صاحبان کسب و کار و مجموعه های مختلف باید آن را پرداخت کنند. مالیات بردرآمد جزء مالیات های مستقیم می باشد که برای هر کسب و کاری در نظر گرفته می شود.

با توجه به ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، هر گونه ورودی مالی و درآمدی که افراد حقیقی به وسیله کار و فعالیت در شغل داشته باشند، پس از در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی، مشمول مالیات مشاغل می شود.

در خصوص صاحبان مشاغل این نکته ضروری است که بدانیم مشاغل از نظر مالیاتی به سه گروه تقسیم بندی شده و هرکدام تکالیف مخصوص به خود را دارند، که در بخش گروه بندی مشاغل مالیاتی مفصل توضیح داده شده است.

مالیات بر درآمد مشاغل چند درصد است؟

مالیات بر درآمد مشاغل سالانه محاسبه میشود. البته بخشی از آن معاف از مالیات هست. مثلاً در سال 1402 تا مبلغ 47/500/000 تومان معاف از مالیات است و مازاد بر این معافیت 15 تا 25 درصد مالیات دارد.

اگر تا 200 میلیون تومان سود داشته باشند، مشمول ۱۵ درصد مالیات و مازاد ۲۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون، مشمول ۲۰ درصد مالیات و مازاد بر ۴۰۰ میلیون تومان مشمول ۲۵ درصد مالیات خواهد بود.

اظهارنامه مالیات مشاغل

افراد حقیقی و حقوقی باید در هر دوره مالی و با توجه به زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و آن را به سازمان امور مالیات ارائه دهند تا با توجه به میزان درآمد و ورودی های مالی، مبلغی به عنوان مالیات آن ها تعیین گردد. در اظهارنامه مالیاتی باید اطلاعات دقیق در مورد درآمد، هزینه ها و … ثبت شود و هر گونه تخلف در انجام آن می تواند شامل جرایم مالیاتی شود.

محاسبه مالیات بردرآمد مشاغل

برای محاسبه مالیات مشاغل ابتدا باید درآمد مشمول مالیات را بدست بیاوریم که به شکل زیر میباشد:

درآمد مشمول مالیات = درآمد ناخالص – معافیت‌ها – هزینه‌های قابل قبول

درآمد ناخالص یعنی درآمد حاصل از فعالیت آن شغل

معافیت‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی مصوب قانون

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی شامل هزینه‌هایی که در طول سال انجام شده است و از نظر اداره دارایی قابل قبول میباشد.

بعد از بدست آوردن درآمد مشمول مالیات محاسبه مالیات به صورت زیر میباشد:

مالیات = نرخ مالیات × درآمد مشمول مالیات

مالیات بر درآمد با توجه به میزان ورودی مالی کسب و کارها بررسی و بر اساس سود سالانه محاسبه می شود که نرخ آن به صورت زیر است:

میزان درآمدنرخ مالیات
تا 47.5 میلیون تومان درآمد0
از 47.5 تا  200 میلیون تومان درآمد15 درصد مالیات
200 میلیون تا 400 میلیون درآمد20 درصد مالیات
بیشتر از 400 میلیون تومان درآمد25 درصد مالیات
جدول درصد مالیات مشاغل ۱۴۰۲

مشمولین مالیات مشاغل چه کسانی هستند؟

به همه افرادی که فعالیت اقتصادی دارند صاحبان مشاغل می گویند که جزء اصناف، صنعتگران و کاسبان محسوب می شوند، این افراد به شکل حقیقی فعالیت کرده و ورودی مالی دارند. به عبارتی دیگر هر فردی حقیقی که امروزه دارای کسب و کار و شغلی است، باید مالیات بپردازد و با در نظر گرفتن این موضوع افراد زیادی باید مالیات بدهند؛ مگر این که جزء دسته بندی مشمولین معافیت های مالیاتی قرار بگیرند.

برای این که نرخ مالیات مشاغل افراد مشخص شود، آن ها باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

با توجه به قانون مالیات های مشاغل، دسته بندی کسب و کارها به سه دسته کلی طبقه بندی می گردد که عبارتند از:

گروه اول مالیات:

  1. صاحبان کارخانجات و تولیدی ها
  2. مالکان فروشگاه های زنجیره ای
  3. موسسات فعال در زمینه حمل و نقل
  4. صادر و واردکنندگان
  5. صاحبان مراکز درمانی اعم از بیمارستان، کلینیک و درمانگاه ها

گروه دوم مالیاتی: کسب و کارهایی که درآمد 24 ماه قبل آن ها و آخرین ورودی مالی شان بیشتر از 18 میلیارد ریال تا 55 میلیارد ریال تخمین زده شده باشد.

گروه سوم مالیاتی: کسب و کارهایی که در بین دو دسته گفته شده قرار نگرفته باشند، گروه سوم مالیاتی هستند. همین طور لازم به ذکر است که کسب و کارهای تازه تاسیس پس از سال سوم فعالیت با توجه به قوانین و درآمدشان جزء یکی از گروه های مالیاتی قرار گرفته و باید تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند.

معافیت های مالیات بردرآمد ( مالیات مشاغل)

با توجه به قوانین مالیات یک سری معافیت ها در این زمینه در نظر گرفته می شود که هر فرد حقیقی می تواند از آن برخوردار شود. اما یک سری موارد برای اجرای آن لازم است که از جمله آن ها می توان به ارسال به موقع اظهارنامه و همین طور تسویه کامل بدهی های مالیاتی و … اشاره کرد. همین طور بعضی از مشاغل مانند مشاغل صنایع دستی نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

ماده قانونی مرتبط در معافیت های مالیاتی دارای دو تبصره است. اولین تبصره به این صورت است که معافیت مالیاتی در مشارکت های مدنی به دو نفر ارائه داده می شود. به عنوان مثال اگر 4 فرد با هم دیگر مغازه داشته باشند، تنها دو نفر از این چهار نفر معافیت مالیاتی می گیرند. تبصره دیگر اذعان می کند که معافیت مالیاتی بردرآمد برای زوجین فقط به زوج ارائه داده می شود.

نکات مهم در مالیات بر درآمد

در زمینه مالیات مشاغل یک سری از موارد اهمیت زیادی دارد که نحوه پر و ارسال کردن آن ها روی مبلغی که به عنوان مالیات تعیین می شود اهمیت زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

مهم ترین بخش مالیات مشاغل، مربوط به ارسال اظهارنامه است. اطلاعات و داده های اظهارنامه باید به صورد دقیق پر شود و در صورت بروز هر گونه مشکل می تواند منجر به تغییر رقم مالیات شود.

  • بررسی جدیدترین قوانین مالیات مشاغل: مورد دیگر این است که از جدیدترین قوانین و تخفیفات مالیاتی در مشاغل بهره بگیرید و اطلاعات دقیق درمورد آن را بدانید. به عنوان مثال اگر بدهی مالیاتی نداشته باشید، می توانید از تخفیف مالیاتی بهره مند شوید.
  • دریافت مشاوره مالیاتی

یکی دیگر از مواردی که در مالیات مشاغل نقش پر رنگی ایفا می کند، این است که شما با توجه به ورودی مالی و کسب و کاری که دارید از کارشناسان با تجربه و افراد متخصص در این زمینه مشورت و راهنمایی بگیرید. شما می توانید با راهکارهایی که آن ها به شما ارائه می دهند، رقم مالیات خود را کاهش داده و پرداخت آن را بهتر انجام دهید.

خدمات مالیات مشاغل

با توجه به موارد گفته شده تمام کسب و کارهایی که در حال حاضر فعالیت می کنند به جز مشمولان معافیت مالیاتی، باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. بررسی و ارائه اظهارنامه و تکمیل مدارک در این زمینه نیاز به تخصص و آگاهی دارد و شما می توانید برای پرداخت هر چه بهتر این مالیات از شرکت های تخصصی ارائه دهنده خدمات مالیات مشاغل مانند رایان محاسبان بهره بگیرید. این مجموعه خدمات مهمی در زمینه امور مالیاتی به شما ارائه می دهد.

خدمات امور مالیاتی مشاغل در رایان محاسبان:

  • بررسی، ارزیابی و ارائه دفاع مالیاتی
  • بررسی صفر تا صد مالیات اشخاص حقیقی
  • مالیات اشخاص حقوقی
  • استرداد مازاد مالیاتی افراد
  • ارائه خدمات مشاوره مالیاتی
  • تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی
  • ارائه خدمات مرتبط با ریسک‌ های مالیات
  • مشاوره در زمینه معافیت ‌های مالیاتی طبق قانون
  • مشاوره در رابطه با پیگیری اعتراضات با رعایت اصول و قوانین وضع شده
  • مشاوره حقوقی مالیاتی با وکلای پایه یک دادگستری و متخصص در این زمینه
  • ارائه خدماتی مربوط به نقل و انتقالات مالیاتی از کشوری به کشور دیگر (مالیات بین ‌المللی)
  • مشاوره و ارائه راهکار در جهت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر قانونی
  • تهیه گزارشات مالی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری
  • تهیه گزارشات مالی
  • انجام عملیات بستن حساب ‌ها

جدیدترین قوانین مالیات مشاغل

در هر دوره مالی ممکن است سازمان امور مالیاتی کشور یک سری قوانین جدید و اصلاحیه ارائه دهد که دانستن آن ها برای صاحبان هر کسب و کاری الزامی است تا بتوانند امور مالیاتی خود را به خوبی انجام دهند. برای اطلاع از جدیدترین و آخرین قوانین مالیاتی می توانید از خدمات مشاوره امور مالیاتی رایان محاسبان بهره بگیرید. در این زمینه کارشناسان این مجموعه به شما راهکارها و جدیدترین قوانین را توضیح داده و راهنمایی کامل به صاحبان مشاغل می کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه