اظهارنامه مالیاتی

رایان محاسبان

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی به فرمی می گویند که از سمت سازمان امور مالیاتی کشور تهیه شده و افراد مشمول مالیات باید هر ساله آن را تکمیل کرده و به اداره مالیاj تحویل دهند. ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و پر کردن آن از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود و مهلت زمان ارسال آن هر ساله تا 31 تیرماه و یا 4 ماه پس از اتمام سال مالی است.

اظهارنامه مالیاتی خط قرمز دارایی جهت اشخاص حقیقی و حقوقی است چرا که در صورت عدم ارسال آن 2 جریمه غیر قابل بخشودگی و محرومیت از معافیت شامل حال مودی می شود. این دو جریمه عدم تسلیم اظهارنامه و کتمان در آمد محسوب می شود.

مهمترین نکته این است که اشخصاص حقیقی تا پایان خرداد و افراد حقوقی تا پایان تیر هر سال فرصت ارسال خود را دارند و سازمان مالیاتی یک سال فرصت دارد که بررسی کند و اگر بررسی نکند همان اظهارنامه ارسال شده قطعی می شود و در صورت بررسی و رسیدگی برگه مالیاتی به مودی ابلاغ می شود.

ارسال اظهارنامه شامل 2 حالت می شود:

  • حالت اول در موعد مقرر اظهارنامه ارسال می کنید.
  • حالت دوم زمانی که شما در موعد مقرر ارسال نمیک نید و یا طبق مقررات ارسال نمیکنید مثلا از تبصره ماده 100 استفاده می کنید در صورتی که این تبصره شامل حال شما نبوده است و در این حالت اظهارنامه برآوردی برای شما ایجاد می شود.

مهلت زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی چقدر است؟

اظهارنامه مالیاتی یک فرم الکترونیکی است که در بردارند اطلاعات درآمدی، هزینه ها، سود، استهلاک، دارایی و سرمایه و اطلاعات کلی از کسب و کار می باشد. که مهمترین تکلیف مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. اظهارنامه به عنوان یک سند حسابداری بسیار حیاتی تلقی می شود و مشخص میکند که مودی در یک سال چقدر هزینه، درآمد و سود داشته است و این ساده ترین نوع تعریف محسوب می شود.

این اظهارنامه به منظور محاسبه میزان مالیات قابل پرداخت توسط آن‌ها ارائه می شود. با توجه به اطلاعات دقیقی که تاجران در مورد هزینه‌ها و سود و زیان خود دارند، توصیه می شود که اظهارنامه را به موقع تهیه و ارسال کنند.

افراد حقیقی تا پایان خردادماه فرصت دارند تا اطلاعات مربوط به سال مالی گذشته را اعلام کرده و ارسال نمایند. در نهایت اظهارنامه یک گزارش سالانه است که افراد حقیقی و حقوقی موظف به ارائه آن به سازمان مالیاتی هستند تا مالیات خود را محاسبه کنند. این فرآیند اکنون با استفاده از اظهارنامه الکترونیکی در یک سامانه متمرکز انجام می شود که به سرعت پردازش اطلاعات کمک کرده است

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی به چه صورت است؟

کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند باید در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده و اظهارنامه خود را پر کنند.

برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی باید به سایت www.intamedia.ir مراجعه کرده و از طریق بخش اظهارنامه الکترونیکی یا از طریق سایت tax.gov.ir روی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کلیک کنند و وارد بخش ثبت نام شوند و در آن قسمت نوع مودی و اطلاعات را وارد نمایند.

مدت زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی چقدر است؟

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن برای تمامی مودیان تا 31 تیرماه می باشد.

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

 1 – شخاص حقیقی فعال و دارای کسب و کار به اصطلاح مشاغل

تمام افراد حقیقی فعال و مشاغل که در حال انجام فعالیت‌های مختلف هستند و از معافیت برخوردار نیستند، موظف به تهیه اظهارنامه هستند. این شامل هر فردی است که در ایران فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد.

2 –   شخصیت‌های حقوقی فعال در ایران یعنی شرکت ها و کسب و کارها

کلیه شخصیت‌های حقوقی و شرکت ها که در حوزه فعالیت‌های اقتصادی ایران ، فعالیت می‌کنند و از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند، باید اظهارنامه خود را تهیه و ارائه کنند.

3 –  فعالان ایرانی در خارج از کشور با درآمد از ایران

هر شخص حقیقی یا حقوقی که خارج از کشور اقامت دارد اما درآمد آن‌ها از داخل ایران است، باید اظهارنامه خود را تهیه و ارسال کند.

 4 –  اتباع غیر ایرانی با درآمد در ایران

همه اتباع غیر ایرانی از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند. این شامل هر کسی است که به عنوان غیر ایرانی در کشور به فعالیت اقتصادی مشغول باشد.

چه کسانی نیاز نیست تا اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

  • اشخاص حقیقی صاحب سود سپرده‌ بانکی
  • فعالیت‌هایی که در بخش کشاورزی صورت می‎گیرد.
  • درآمدی که از اجاره املاک مسکونی حاصل می شود.
  • امور خیریه

ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیکی

برای ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی ابتدا باید آدرس tax.gov.ir را در مرورگر نوشته و سپس روی کیبورد اینتر بزنید و وارد سایت شوید و از قسمت خدمات اصلی این سایت، روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مراحل را طی کنید.

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کارتخوان

اظهارنامه مالیاتی کارتخوان یکی از انواع مهم اظهارنامه است که در پرونده های مالیاتی که دستگاه ها کارتخوان دارند، باید انجام شود. این پرونده ها به پرونده هایی گفته می شود که در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی ثبت نام شده و با توجه به قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در ان اطلاعات ثبت می شود تا کلیه تراکنشات مالی که کسانی که از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند به منظور بررسی و برآورد مالیات در آن ارزیابی شود.

فرم اظهارنامه مالیاتی و روش ارسال آن

1) تنظیم اظهارنامه مودیان حقیقی

مودیان حقیقی برای تنظیم اظهارنامه الکترونیکی موظف به تکمیل فرآیند ثبت نام الکترونیکی هستند. این فرآیند، شرایط لازم برای ارسال را فراهم می‌کند. برای واحدهای مشارکتی، که شامل تعدادی از مودیان حقیقی می‌شوند، تنها تکمیل یک اظهارنامه الکترونیکی برای شریک اصلی کافی است.

به عبارت دیگر، نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای هر یک از شرکاء وجود ندارد. این رویکرد، به واحدهای مشارکتی این امکان را می‌دهد که با تکمیل یک اظهارنامه مالیاتی، تمام اعضای شرکت در فرآیند مشمول شوند و نیازی به ارسال جداگانه اظهارنامه برای هر فرد نداشته باشند.

نکته:

در واحدهای مشارکتی، تکمیل یک اظهارنامه برای تمام شرکاء کافی است، ولی اطلاعات شرکاء باید از سامانه ثبت نام کد اقتصادی بارگزاری شود.

2)  روش تنظیم اظهارنامه مودیان حقوقی

مودیان حقوقی برای تسلیم اظهارنامه الکترونیکی نیاز به پیش ثبت نام دارند که با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کدرهگیری صورت می‌گیرد. پس از پیش ثبت نام، با تکمیل اطلاعات مربوط به مودیان حقوقی، امکان تسلیم اظهارنامه الکترونیکی وجود دارد.

نکته : دریافت کد خطای ۵۰۴ به معنای عدم برقراری شروط موردنیاز برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی است.

چطور اظهارنامه را تهیه کنیم؟

  • پیش ثبت نام کد اقتصادی و دریافت کدرهگیری:

در این مرحله، اشخاص حقیقی یا حقوقی باید به سامانه مالیاتی به ادرس https://tax.gov.ir مراجعه کرده، پیش ثبت نام کد اقتصادی خود را انجام داده و کدرهگیری مرتبط را دریافت کنند.

  • تایید اطلاعات پیش از انجام ثبت نام و دریافت ایمیل حاوی اطلاعات کاربری:

پس از پیش ثبت نام، اطلاعات ارائه شده توسط افراد تایید شده و ایمیل حاوی اطلاعات کاربری برای دسترسی به سامانه الکترونیکی ارسال می شود.

  • ثبت نام کد اقتصادی:

در این مرحله افراد باید کد اقتصادی خود را ثبت کنند و اطلاعات مالیاتی خود را به سامانه وارد نمایند.

  • تایید اطلاعات ثبت نام:

پس از ثبت نام کد اقتصادی و وارد کردن اطلاعات، سامانه اطلاعات را تایید کرده و آماده برای مراحل بعدی می‌سازد.

  • دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیکی:

در این مرحله افراد اظهارنامه خود را دریافت و به‌صورت الکترونیکی تکمیل کرده، سپس اطلاعات مالی و درآمد خود را وارد می‌کنند.

  • ارسال اظهارنامه و دریافت کدرهگیری:

اظهارنامه تکمیل شده به سامانه ارسال شده و پس از تایید، یک کدرهگیری برای اطمینان از ثبت اطلاعات به افراد ارائه می شود.

  • پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت اینترنتی:

در مرحله آخر، افراد مالیات خود را به‌ صورت اینترنتی پرداخت می‌کنند که این فرآیند به شیوه‌ای آسان و مطمئن انجام می شود.

ارسال اظهارنامه خارج از موعد

زمان ارسال اظهارنامه برای سازمان امور مالیاتی کشور خیلی اهمیت دارد. ارسال اظهارنامه خارج از موعد امکان پذیر نیست به همین دلیل همیشه روی ارسال به موقع آن تاکید داشته باشد.

چرا که ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی نه تنها از جرائم مالیاتی جلوگیری می‌کند بلکه امکان دریافت جایزه نیز را ایجاد می‌کند. افرادی که صداقت و دقت در پرداخت مالیات و ارسال به‌موقع اظهارنامه را رعایت می‌کنند، می‌توانند به ‌عنوان افراد خوش‌حساب شناخته شوند و از جایزه خوش‌حسابی بهره‌مند شوند.

بر این اساس، اگر به‌عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی، اظهارنامه خود را به‌موقع و به مدت سه سال متوالی ارسال کرده و این اظهارنامه‌ها توسط سازمان مالیاتی قبول شوند، می‌توانید از ۵ درصد جایزه خوش‌حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت‌شده در طی این سه سال بهره‌مند شوید.

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص حقیقی چه جریمه ای دارد؟

اشخاص حقیقی که اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان موعد ارسال نکرده یا به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل ندهند باید جریمه ای برابر با 30 % مالیات خود را بپردازند.

آیا شرکت های غیر فعال باید اظهارنامه ارسال کنند؟

زمانی که افراد شرکت ثبت می کنند برای اظهارنامه مالیاتی آن سوالات زیادی را می پرسند. باید بگوییم که حتی اگر شما به عنوان یک فرد حقوقی یک شرکتی را ثبت کرده اید اما فعالیت هم ندارید، باز باید اظهارنامه ارسال کنید؛ چرا که در غیر این صورت سازمان امور مالیات شما را جریمه می کند. بسیاری از افراد گمان می کنند در صورت عدم فعالیت، معاف هستند در صورتی به این شکل نخواهد بود.

بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی چه باید کرد؟

پس از این اظهارنامه مالیات را ارسال کرده اید، سازمان امور مالیات یک برگه تشخیص مالیات صادر کرده و باید تا پس از سه ماه از زمان آن به فرد مد نظر ارائه داده شود. به همین دلیل افراد حقیقی و حقوقی باید تا آخر شهریور یا مهر ماه سال آتی پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی، برگ تشخیص مالیات خود را دریافت نمایند.

خدمات اظهارنامه از طریق الکترونیکی

استفاده از روش الکترونیکی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک رویکرد پیشنهادی برای افراد و شرکت‌ها، دارای مزایای بسیاری است. با اینکه اظهارنامه مالیاتی یک وظیفه قانونی است، اما انجام آن از طریق پلتفرم الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به افراد این امکان را می‌دهد که اطلاعات خود را به سرعت و به‌صورت دقیق و کامل ارائه دهند.

با ارسال این مورد از طریق اینترنت، افراد می‌توانند به سادگی از تمام بخش‌های مورد نیاز به ‌ویژه بخش‌های با ستاره قرمز که اطلاعات اساسی را شامل می‌شوند، اطمینان حاصل کنند و هیچ جزئی از اظهارنامه را از دست ندهند.

علاوه بر این، در صورت مشاهده کد ۵۰۴، که نمایانگر عدم رسیدن اظهارنامه به مقصد است، افراد می‌توانند به‌راحتی اظهارنامه خود را مجدداً پر کرده و ارسال نمایند، که این موضوع باعث جلوگیری از تاخیر در فرآیند مالیاتی می‌گردد.

مشخص کردن سال مالی در اظهارنامه

برای داشتن یک حساب و کتاب مالیاتی دقیق، تعیین یک سال مالی برای خود امری ضروری است. بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، سال مالیاتی اشخاص حقیقی با تاریخ شروع از ابتدای فروردین و پایان در انتهای اسفند ماه شمسی هم‌تراز خواهد بود.

با این حال، برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، ممکن است سال مالی و مالیاتی با یکدیگر مطابقت نداشته باشند. این اختلاف ممکن است ناشی از عدم هماهنگی با اساسنامه شرکت باشد که به تعیین تاریخ سال مالی مناسب می‌پردازد.

به عبارت دیگر، آن‌ها مجازند تا سال مالی خود را مستقل از تقویم مالیاتی تعریف کنند. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه است.

اصلاح اطلاعات موجود در فرم اظهارنامه

می‌توانید اطلاعات اشتباه یا فراموش شده در کارنامه مالی خود را تصحیح کنید. تا یک ماه قبل از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه ، امکان اصلاح فرم و رفع اشتباهات وجود دارد. با این حال، توصیه می شود که اظهارنامه خود را به موقع پر کرده و ارسال کنید تا در صورت نیاز، بازه زمانی برای اصلاح اطلاعات برای شما فراهم شود. این اقدام به جلوگیری از نقصان و مشکلات مالی ممکن در آینده کمک می‌ کند

حسابدار خبره برای تهیه اظهارنامه

برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار خبره نیاز دارید، به خصوص اگر صاحب یک شرکت یا کسب‌وکار گسترده هستید. ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر امری ضروری است و پر کردن این فرم‌ها با اطلاعات حساسی سرکار دارد.

برای انجام این کار بدون مشکلات، امکان استفاده از خدمات حسابداری حرفه‌ای و حتی بهره‌گیری از نرم افزارهای حسابداری ابری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف توسط حسابداران توصیه می شود. در این زمینه، نرم افزار حسابداری ابری همکاران سیستم به عنوان یک پیشنهاد موثر برای ثبت و مدیریت با دقت اطلاعات مالی و ایجاد گزارش‌های قانونی به وقت مطرح می شود.

مشمول تخفیف شدن با افزایش درآمد

در صورت افزایش درآمد، می‌توانید از تخفیفات مالیاتی بهره‌مند شوید. برخی افراد ممکن است برای کاهش هزینه مالیاتی، درآمد خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام کنند، اما بهتر است بدانید که سازمان امور مالیاتی برای افرادی که اطلاعات درآمدی خود را صادقانه وارد می‌کنند، تخفیفات مهمی در نظر گرفته است.

در صورت افزایش درآمد نسبت به سال مالی گذشته، شما مشمول تخفیفات مالیاتی خواهید بود. به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد، یک درصد از مالیات شما کاهش می‌یابد و این تخفیف تا سقف ۵ درصد افزایش ادامه دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه