مالیات فروشگاه های اینترنتی و مهمترنی نکات برای محاسبه

رایان محاسبان

مالیات فروشگاه اینترنتی

مالیات فروشگاه های اینترنتی برای کسب و کارهایی که به صورت مجازی فعالیت می کنند در نظر گرفته می شود. بعضی از صاحبان فروشگاه های آنلاین فکر می کنند با توجه به این که مکان رسمی برای عرضه محصولات ندارند، شامل پرداخت مالیات نمی شوند؛ درصورتی که مطابق با قوانین مالیاتی هر کسب و کاری که ورودی مالی داشته باشد، باید در اداره امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده و سپس اظهارنامه مالیاتی را با توجه به کسب و کار و درآمد شان ارائه دهند.

فروشگاه های اینترنتی با داشتن درگاه پرداخت طبق قوانین مربوط به مالیات درگاه پرداخت اینترنتی میبایست مالیات پرداخت کنند و مثل سایر فروشگاه ها محاسبه شده و با توجه به اینکه به صورت حقیقی با حقوقی فعالیت میکنند متفاوت خواهد بود.

مالیات فروشگاه های اینترنتی چطور محاسبه می شود؟

مالیات فروشگاه های اینترنتی با توجه به یک سری قوانینی که سازمان امور مالیات کشور تعیین می کند، انجام می شود که برای فروشگاه های اینترنتی گروه بندی مشاغل مالیاتی وجود دارد که به شرح ذیل هستند:

  • گروه اول: فروشگاه هایی که تراکنشات آن ها زیاد باشد، مثل مالیات شرکت ها و مجموعه های مختلف برای آن ها مبالغی در نظر گرفته می شود.
  • گروه دوم: مالیات فروشگاه های اینترنتی این گروه با توجه به تراکنشات آن ها بررسی می گردد که باید میزان آن کم تر از گروه اول باشد و در آخر هر ماه و یا به شکل سالانه فرم های مد نظر را ارائه دهند. لازم به ذکر است که گروه دوم مالیاتی فروشگاه های اینترنتی نیازی به پلمپ دفاتر مالی ندارند.
  • گروه سوم: در این دسته از مالیات فروشگاه های اینترنتی، با توجه به ماده 100 قانون مالیات های مستقیم تنها به مالیات سال گذشته آن ها، به میزان 5 درصد افزوده می شود و باید سه شکل سالانه فرم مالیاتی را ارائه دهند.

محاسبه مالیات بر درآمد فروشگاه اینترنتی: ابتدا سود خالص فروشگاه محاسبه شده و برای این کار، باید درآمد کل فروشگاه را از هزینه های کل آن کم کرد. سپس، نرخ مالیات بر درآمد به سود خالص تعلق می گیرد.

مالیات بر ارزش افزوده: این مالیات 9% از قیمت تمام شده کالاها و خدمات است. فروشگاه های اینترنتی موظف هستند این مالیات را در فاکتورهای خود درج و از مشتریان خود دریافت کنند.

مراحل ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

صاحبان فروشگاه های اینترنتی چه حقیقی باشند، چه حقوقی باید در سازمان امور مالیاتی کشور پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهند و برای انجام آن یک سری مراحل را طی کنند که عبارتند از:

  1. ارسال مدارک
  2. تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی
  3. ارائه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
  4. ارسال دفاتر قانونی در پایان زمان های مقید شده
  5. ارائه کامل لیست معاملات فصلی و مالیات حقوق

نرخ مالیات فروشگاه های اینترنتی چقدر است؟

با توجه به قانون مالیات های مستقیم که به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور ارائه داده می شود، نرخ مالیات  فروشگاه های اینترنتی با توجه به ورودی مالی آن ها محاسبه و معین می گردد که عبارتند از:

  • در صورتی که میزان ورودی مالی تا 50 میلیون تومان باشد، نرخ مالیات فروشگاه های اینترنتی 15 درصد است.
  • چنان چه میزان درآمد بین 50 الی 100 میلیون تومان باید باید 20 درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند.
  • در زمانی که درآمد فروشگاه های اینترنتی بیشتر از 100 میلیون تومان برآورد شود، نرخ مالیات آن ها 25 درصد می شود.  

سامانه مالیات کسب و کارهای اینترنتی کدام است؟

تمام کسب و کارهای آنلاین چه افراد حقوقی و چه حقیقی باید مالیات خود را پرداخت کنند. فروشگاه های اینترنتی باید در سامانه اظهارنامه مالیاتی ثبت نام کرده و فرم های مربوطه را پر کنند. این سامانه زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور اداره می شود و نشانی آن tax.gov.ir است.

در سامانه مالیات فروشگاه های اینترنتی دو قسمت اصلی در نظر گرفته شده که یکی از آن برای خدمات اصل مالیات بوده و دیگری برای دیگر خدمات است که پس از دریافت خدمات از رایان محاسبان فرم ها و بخش های مرتبط با مالیات فروشگاه های اینترنتی برای کسب و کارتان انجام می شود.

مالیات فروشگاه اینترنتی به چه مبنایی محاسبه می شود؟

محاسبه مالیات های کسب و کارهای مجازی به مالکیت سایت آن ارتباط زیادی دارد و همین طور یک سری موارد هم درمورد آن در نظر گرفته می شود که به شرح ذیل هستند:

  1. اگر فروشنده محصول، خود صاحب سایت هم باشد، مالیات بر ارزش افزوده آن با توجه به نوع سایت و کسب و کارش مشخص می گردد.
  2. چنان چه فروشنده تنها محصولی را عرضه کند و تولید کننده نباشد و از فروشگاه به عنوان رابطی برای عرضه بهره بگیرد، به صورت درصدی از فروش، مالیات محاسبه می گردد.

معافیت مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

معافیت مالیاتی یکی از موارد مهم در زمان پرداخت مالیات است. با توجه به آیینامه کسب و کارهای مجازی، فروشگاه هایی که در پلتفرم های داخلی ثبت هویت شده اند در زمینه نگهداری مدارک فروش، ارائه اظهارنامه  تا 30 برابر معافیت های مالیاتی دستمزد و حقوق، معاف خواهند شد.

همین طور میزان مالیات کسب و کارهای مجازی با توجه به اقتصاد دیجیتال در داخل کشور ما نیز محاسبه می گردد و هر ساله یک سری قوانین برای آن ها در نظر گرفته می شود.

جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی چقدر است؟

با توجه به این که مالیات یکی از ارکان اصلی در دولت محسوب می شود، چنان چه کسب و کارهای آنلاین مالیات در نظر گرفته شده برای آن ها را پرداخت نکنند، مشمول جریمه های مالیاتی می شوند. همین طور عدم پرداخت مالیات می تواند باعث شود تا افراد حقیقی و حقوقی از معافیت های مالیاتی فروشگاه های مجازی و امتیازات آن محروم شوند.

تکالیف مالیات بر ارزش افزوده فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه اینترنتی باید درآمدهای ماهیانه و خلاصه ای از ورودی های مالی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند و همین طور باید مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمایند و یک سری مراحل آن را انجام دهند که عبارتند از:

  1. تشکیل پرونده مالیاتی مرتبط
  2. ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده
  3. صدور صورت حساب
  4. نگهداری مدارک، اسناد و دفاتر مرتبط به مدت ده سال
  5. تحویل اظهارنامه مالیاتی به مدت دو هفته پس از پایان هر فصل مالیاتی

جدیدترین قوانین مالیات کسب و کارهای اینترنتی

با توجه به این سازمان اداره امور مالیات کشور ممکن است در هر سال، یک سری قوانین جدید تعیین کند و یک سری تغییرات را ایجاد نماید، بررسی و اطلاع از جدیدترین قوانین مالیاتی به صاحبان کسب و کار در انجام تکالیف و پرداخت امور مالیاتی شان کمک زیادی می کند. شما می توانید صفر تا صد امور مالیاتی کسب و کار آنلاین خود را به شرکت رایان محاسبان بسپارید. این مجموعه با بهره گیری از کارشناسان با تجربه به شما خدمات مناسبی در زمینه امور مالیاتی کسب و کارهای مجازی و مشاوره مالیاتی ارائه می دهد.

حسابداری فروشگاه های اینترنتی

بررسی و کنترل امور مالی در فروشگاه های آنلاین نقش پر رنگی ایفا می کند، میزان ورودی ها و خروجی های مالی و همین طور مرجوعاتی که انجام می شود باید تماما محاسبه شود. صفر تا صد امور حسابداری آنلاین باید با توجه به صورت حساب ها و همین طور دریافتی ها انجام شود و بررسی آن ها کار تخصصی است. شرکت رایان محاسبان کلیه خدمات حسابداری فروشگاه های آنلاین و کسب و کارهای مجازی را انجام می دهد.

پاسخ به سوالات متداول

فروشگاه های اینترنتی هم باید مالیات پرداخت کنند؟

با توجه به جدیدترین قوانین مالیات تمام اشخاص حقوقی و حقیقی که ورودی مالی دارند، مشمول پرداخت مالیات هستند و فروشگاه های اینترنتی نیز شامل آن ها می شوند.

کسب و کارهای اینترنتی به چه شکل باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند؟

این فروشگاه ها باید پس از 4 ماه از آغاز کار خود، به اداره سازمان امور مالیاتی کشور به منظور تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

صورت حساب کسب و کارهای اینترنتی به چه شکل است؟

تمام صاحبان این فروشگاه ها باید در سیستم مالیاتی ثبت نام نموده و سپس کد اقتصادی اخذ کنند و از آن کد و دیگران در صورت حساب ها استفاده نمایند.

فروشگاه های اینترنتی هم باید صورت معاملات فصلی ارائه دهند؟

بله صاحبان این فروشگاه مانند دیگر افراد حقوقی با توجه به قوانین مالیات باید مالیات بر ارزش افزوده ارائه داده و همین طور فهرست معاملات خود را به اداره امور مالیاتی کشور تحویل دهند.

جریمه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی چقدر است؟

با توجه به قوانین مالیات و دیرکرد در پرداخت و انجام تکالیف مالیاتی به وسیله سازمان امورمالیاتی کشور محاسبه و تعیین می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه